Prehistoryczny gad odkryty w Europie. Był wielki jak samochód

Prehistoryczny gad odkryty w Europie. Był wielki jak samochód
ICRA_Arts/Àngel Galobart
Nowo zidentyfikowany gatunek żółwia mierzył od głowy do ogona 3,7 metra

Gigantyczny żółw morski żył w południowo-zachodniej Europie w okresie późnej kredy (ponad 72 mln lat temu). To pierwszy taki prehistoryczny gatunek odkryty na naszym kontynencie.

Olbrzymie pływające w morzach gady miliony lat temu były typowym zjawiskiem. Do niedawna jednak uważano, że te prehistoryczne giganty, osiągające ponad trzy metry od głowy do ogona, można znaleźć tylko w wodach otaczających Amerykę Północną.

Teraz naukowcy wiedzą, że jest inaczej. Odkryto bowiem nieznany wcześniej gatunek - największego europejskiego żółwia morskiego, jaki kiedykolwiek zidentyfikowano.

ZOBACZ: Żółty żółw. Nietypowe odkrycie w Indiach

Jak podaje CNN, na szczątki w Pirenejach (północna Hiszpania) natknął się w 2016 roku przypadkowy turysta. Nowo odkryty gatunek otrzymał łacińską nazwę Leviathanochelys aenigmatica.

Fragmenty miednicy i pancerza olbrzymiego żółwia na miejscu wykopalisk w północnej HiszpaniiÀngel Galobart

Nazwa pochodzi od biblijnego określenia potwora morskiego (Lewiatan) i jest aluzją do dużych rozmiarów tego stworzenia, natomiast "chelys" oznacza żółwia. "Aenigmatica" to inaczej "zagadka" i ma związek z osobliwymi cechami tego osobnika - wyjaśnili autorzy artykułu opublikowanego w czasopiśmie "Scientific Reports".

Przełomowe odkrycie. Rekord pobity ponad dwukrotnie

Według badania, obecność tego niezwykłego zwierzęcia w tej części prehistorycznego świata dowiodła, że olbrzymie żółwie były bardziej powszechne niż do tej pory sądzono.

Przed tym odkryciem największy europejski gatunek żółwia mierzył "zaledwie" 1,5 metra długości i był podobny do dzisiejszych żółwi skórzastych, które ważą średnio od 300 do 500 kilogramów i mierzą od 1 do 2 metrów.

ZOBACZ: Odkopano prehistoryczną skorupę żółwia o wielkości samochodu

Znalezione w Pirenejach fragmenty kości nowo zidentyfikowanego gatunku umożliwiły naukowcom oszacowanie wielkości gada - długi na 3,7 metra Leviathanochelys miał ciało prawie tak duże jak przeciętny sedan.

Kości gigantycznego żółwia przeleżały w magazynie pięć lat

Lokalne muzeum i Ministerstwo Kultury Katalonii pierwotnie zebrały okazy kości, ale pozostały one niezbadane przez prawie pięć lat. Kiedy Albert Sellés, - współautor badań i doktor habilitowany w Katalońskim Instytucie Paleontologii im. Miquela Crusafonta na Uniwersytecie Autonomicznym w Barcelonie - i inni archeolodzy rozpoczęli analizę kości w 2021 r., zdali sobie sprawę, że patrzą na zupełnie nowy dla nauki gatunek żółwia morskiego.

Powrócono do stanowiska w Pirenejach, aby przeprowadzić dalsze wykopaliska. Tam odkryto więcej fragmentów okazu, w tym fragmenty miednicy i pancerza żółwia – część skorupy, która pokrywała grzbiet stworzenia. Dzięki tym znaleziskom naukowcy zaobserwowali więcej cech, których wcześniej nie obserwowano u żadnego żywego lub martwego gatunku żółwia.

ZOBACZ: Borkowice k. Przysuchy. Odkryto jeden z największych na świecie zbiorów śladów dinozaurów

- Główne różnice w tej nowej skamieniałości są związane z obszarem miednicy. Mówiąc dokładniej, kilka guzków kostnych obecnych w przedniej części miednicy, które, jak podejrzewamy, są związane z jakimś rodzajem mięśnia kontrolującego ruch brzucha żółwia – powiedział Sellés cytowany przez CNN.

Nowo odkryty gatunek żółwia miał niesamowite zdolności

Zdaniem naukowców ta cecha lub mięsień najprawdopodobniej wpływał na zdolność oddychania żółwi pod wodą, pozwalając im wstrzymywać oddech dłużej niż innym gatunkom. To z kolei umożliwiało nurkowanie na dużo większe głębokości w oceanie w poszukiwaniu pożywienia lub ucieczkę przed drapieżnikami.

Zespół badaczy ocenia, że zwierzę żyło w epoce kampanu w okresie późnej kredy i oszacował wiek prehistorycznego stworzenia na co najmniej 72 miliony lat.

map / polsatnews.pl