Borkowice k. Przysuchy. Odkryto jeden z największych na świecie zbiorów śladów dinozaurów

PIG-PIB
Znaleziono m.in. tropy trójpalczastych dinozaurów drapieżnych

O odkryciu bardzo obszernego zbioru śladów dinozaurów sprzed 200 mln lat na Mazowszu poinformował w poniedziałek Państwowy Instytut Geologiczny-Państwowy Instytut Badawczy. Zdaniem geologów, którzy opisali odkrycie, jest to "skamieniały skarbiec" porównywalny z najbardziej spektakularnymi tego typu zjawiskami na świecie.

O odkryciu, którego dokonano latem w Borkowicach niedaleko Przysuchy, poinformował na swojej stronie internetowej PIG-PIB. Badacze, którzy zidentyfikowali stanowisko paleontologiczne, to prof. Grzegorz Pieńkowski z PIG oraz dr Grzegorz Niedźwiedzki z Uniwersytetu w Uppsali. Do śladów dokopali się pracownicy w borkowickim kamieniołomie. Jak przekazuje instytut, ślady "jakością zachowania dorównują najlepszym znanym odkryciom z Grenlandii, Ameryki Płn., Afryki Płd. czy Chin".

Zwyczaje dinozaurów widoczne w odciskach

W Borkowicach znaleziony już kilkaset tropów dinozaurów sprzed 200 mln lat, reprezentujących co najmniej 7 gatunków, ale geologowie liczą na jeszcze więcej. Podkreślają, że barierą są teraz pieniądze, a wraz z nimi – dostęp do ciężkiego sprzętu, który pomoże wydobywać tropy. Naukowcy podkreślają też "względy wystawienniczo-muzealne" znaleziska. "W przyszłości powinno powstać tu geostanowisko lub rezerwat geologiczny" – konkludują.

Jak tłumaczy prof. Pieńkowski, "aby taki stan zachowania był możliwy, musiała nastąpić w krótkim czasie bardzo szczególna sekwencja wydarzeń". Chodzi o "ustąpienie z tego obszaru wód laguny, odsłonięcie ilastego dna, wejście dinozaurów na wciąż plastyczny (ale niezbyt grząski) grunt, wyschnięcie podłoża i utrwalenie tropów, ponowne szybkie zalanie obszaru i równie szybkie przykrycie powierzchni przez sedymentację ławicy piasku nasuwającej się bariery". Pieńkowski dodaje, że na skutek tego zbiegu okoliczności "ślady zostały utrwalone jako naturalne odlewy”.

ZOBACZ: Trójoka krewetka-dinozaur znaleziona na zalanym boisku

"W śladach pozostawionych przez dinozaury można odczytać ich zachowanie i zwyczaje. I tak, w Borkowicach mamy ślady pozostawione przez dinozaury biegnące, płynące, odpoczywające i siedzące na błotnistym osadzie oraz wiele zagadkowych struktur, zapewne związanych z różnorodnymi aktywnościami życiowymi dinozaurów” – podkreśla dr Grzegorz Niedźwiedzki.

Borkowicka fauna należeć ma do najbogatszych odnotowanych w dolnojurajskich osadach w skali całego świata. Prócz kości dinozaurów znaleziono też szczątki innych zwierząt lądowych i szczątki ryb.

pdb/sgo / PAP