Kanada: Znalazł na polu futrzaną kulkę. Naukowcy przedstawili teorię

Kanada: Znalazł na polu futrzaną kulkę. Naukowcy przedstawili teorię
Facebook/Yukon Beringia Interpretive Centre
Badacze zbadali tajemniczą futrzaną kulkę znalezioną w Jukonie

Naukowcy zbadali tajemniczy obiekt znaleziony nad rzeką Klondike w Kanadzie. Poszukiwacz złota natknął się tam na futrzaną kulkę wielkości grejpfruta. Badacze wskazują, że może to być zmumifikowana wiewiórka z epoki lodowcowej.

Niezwykły obiekt odkryto koło rzeki Klondike, niedaleko Dawson City w Jukonie. Zdaniem badaczy, futrzana kulka na którą natknął się poszukiwacz złota w 2018 roku, może być zmumifikowanym zwierzęciem. Naukowcy postanowili przyjrzeć się jej przy pomocy skanera rentgenowskiego.

- Na początku trudno zorientować się, co to w ogóle jest. Dopiero przy dokładniejszych oględzinach widać małe pazury, ogon i uszy - opisał w rozmowie ze stacją CBC paleontolog Jukonu, Grant Zazula.

Badacze przeprowadzili skany rentgenowskie tajemniczego obiektu. Wykazały one, że futrzana kulka to najprawomocniej zmumifikowany susłogłów arktyczny, gatunek gryzonia z rodziny wiewiórkowatych. Według naukowców, zmarł w trakcie hibernacji.

- Wiewiórka była zwinięta, jakby spała. Jestem naprawdę pod wrażeniem, że ktoś zwrócił uwagę. Na polu mogła wyglądać na zwykły kamień - podkreśliła weterynarz Jess Heath.

Jukon. Znaleziono zmumifikowanego gryzonia sprzed 30 tys. lat

Yukon Beringia Interpretive Centre podzieliło się zdjęciami zmumifikowanego zwierzęcia w mediach społecznościowych. "To niesamowite, że ten mały osobnik biegał po Jukonie kilkadziesiąt tysięcy lat temu" - podpisano fotografię.

Na obszarze w pobliżu rzeki Klondike w Jukonie od czasu epoki lodowcowej rozciąga się wieczna zmarzlina. Poszukiwacze złota znaleźli wcześniej w tym regionie zmumifikowane wilcze szczenię oraz szczątki małego mamuta. Podobne odkrycia są coraz częstsze, ponieważ wraz ze zmianami klimatycznymi i globalnym wzrostem temperatury, maleje obszar wiecznej zmarzliny.

Susłogłów arktyczny odkryty na terenie wiecznej zmarzliny

Odkrycia futrzanej kulki dokonano na terenie zamieszkiwanym przez rdzenny lud Ameryki Północnej znany jako Tr'ondek Hwech'in. Zdaniem naukowców, znaleziony susłogłów arktyczny liczy ok. 30 tys. lat.

Przedstawiciele tego gatunku zwierząt nadal żyją na terenie Jukonu. Wbrew nazwie swojej biologicznej rodziny, wyglądem bardziej przypominają świstaka, niż wiewiórkę drzewną.

ZOBACZ: Grzyb porażający jemiołę. Odkrycie Polaków może uratować lasy

Susłogłowy arktyczne budują gniazda pod ziemią w celu hibernacji. Badacze podkreślają, że znalezienie tak dobrze zachowanego osobnika z okresu epoki lodowcowej to rzadkość.

- Niektórzy ludzie są podekscytowani, gdy znajdą gigantyczną nogę mamuta włochatego lub wielką czaszkę. Ale dla mnie, szczątki zmumifikowanej wiewiórki są dużo bardziej interesujące - podsumował Grant Zazula w rozmowie z CBC.

jkm/ sgo / polsatnews.pl