820 kilometrów obwodnic w 10 lat. Jest decyzja rządu

Moto
820 kilometrów obwodnic w 10 lat. Jest decyzja rządu
GDDKiA
Na zdjęciu: budowa pierwszej nitki obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu drogi ekspresowej S17.

Przyjęta we wtorek uchwała rządu w sprawie ustanowienia programu budowy 100 obwodnic przewiduje powstanie około 820 kilometrów nowych tras w całej Polsce. Program obwodnicowy na lata 2020-2030 ma wartość około 28 mld zł - poinformował resort infrastruktury.

Planowane trasy będą dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 ton na jedną oś pojazdu.

 

"Program budowy 100 obwodnic to odpowiedź na oczekiwania mieszkańców wielu regionów Polski, którzy na nowe drogi czekali od lat. Dotrzymujemy słowa i zgodnie z zapowiedzią budujemy i przygotowujemy do realizacji kolejne inwestycje" - stwierdził w komunikacie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

Adamczyk: poprawa bezpieczeństwa

 

"Dzięki nowym trasom zwiększy się bezpieczeństwo na wielu obciążonych ruchem drogach" - poinformował Adamczyk. Głównym efektem programu ma być poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, zmniejszenie hałasu i poprawa przepustowości sieci drogowej.

 

ZOBACZ: Program bezpiecznych dróg. Premier o "szczególnym priorytecie" rządu

 

Ministerstwo Infrastruktury podało, że dla części obwodnic opracowano już dokumentację niezbędną do rozpoczęcia inwestycji, dla części jest prowadzony proces przygotowawczy. Są również zadania, dla których przygotowania właśnie się rozpoczynają. Dla kilkunastu obwodnic ogłoszono postępowania przetargowe. 

 

Trzy budowy już się zaczynają

 

W trzech przypadkach zawarto już umowy z wykonawcami. Chodzi o obwodnice Wąchocka w ciągu DK42, Smolajn w ciągu DK51 oraz Lipska w ciągu DK79.

 

"Przetargi trwają jeszcze dla obwodnic: Strzelec Krajeńskich w ciągu DK 22, Pułtuska w ciągu DK 61, Suchowoli w ciągu DK8, Sztabina w ciągu DK8, Brzezia w ciągu DK25, Gostynia w ciągu DK12, Grzymiszewa w ciągu DK72, Żodynia w ciągu DK32, Gryfina w ciągu DK31 oraz Szczecinka w ciągu DK20" - podał resort.

 

ZOBACZ: Dodatkowe miliardy na budowę dróg. Rząd przyjął "plan Dudy"

 

Budowa nowych obejść miejscowości będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Do KFD wpływają środki z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek, głównie od międzynarodowych instytucji finansowych oraz z obligacji. Konto KFD zasilają ponadto wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. Istotnym źródłem wpływów do KFD będą również środki z Unii Europejskiej, pochodzące z programów operacyjnych realizowanych w ramach perspektywy 2014-2020 oraz 2021-2027.

 

hlk / PAP / Polsatnews.pl
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie