Drożej zamiast taniej. Jak nie dać się oszukać w Czarny Piątek

Polska
Drożej zamiast taniej. Jak nie dać się oszukać w Czarny Piątek
PAP/EPA/RODRIGO JIMENEZ
Jak nie dać się oszukać w Czarny Piątek?

Dzisiaj Black Friday - początek sezonu na promocje. Jednak niektórzy sprzedawcy, wbrew trendom, zniechęcają do zakupów. Podwyższają ceny i uświadamiają klientów o negatywnym wpływie nadmiernej konsumpcji na środowisko. Dla tych, którzy zdecydują się mimo wszystko zrobić zakupy, przygotowano strony internetowe, gdzie można prześledzić historię cen wybranych produktów.

Ponad 60 proc. Polaków przyznaje, że dokonuje zakupów odzieży, obuwia i dodatków w przemyślany sposób. Blisko 4 na 10 konsumentów deklaruje, że nowy element garderoby kupuje przynajmniej raz w miesiącu, w większości przeznaczając na ten cel nie więcej niż 150 złotych - wynika z raportu firmy audytorskiej KPMG. 

 

ZOBACZ: Black Friday 2019. Lada moment ruszą wielkie promocje

 

Jak wskazano, już 16 proc. badanych dokonuje wszystkich zakupów odzieży i obuwia w internecie ze względu na oszczędność czasu.

 

"Ponad połowa Polaków jest w stanie zapłacić wyższą cenę za elementy garderoby wyprodukowane w Polsce. Coraz większa troska o ochronę środowiska jest widoczna w postawach konsumentów – blisko co trzeci Polak deklaruje chęć dokonania wyższej ceny zakupu produktu wyprodukowanego w ekologiczny sposób" - czytamy w raporcie. 

 

Nietypowe promocje

 

"Wszystkie ceny uszytych dla Was ubrań, w piątek podnosimy o 55 proc. Taka »promocja« będzie miała miejsce tylko w #blackfriday" - czytamy na stronie internetowej jednej z polskich marek ubrań. W ten sposób zachęca do przemyślanych zakupów, włączając się w ogólnoświatowy trend. 

 

facebook/vvidoki

 

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kolejny news na temat ulubionego święta wyprzedaży na świecie, czyli #blackfriday. We wczorajszym poście napisaliśmy, że w Polsce podczas black friday najlepiej sprzedaje się właśnie odzież. Serio, aż tyle ubrań marnej jakości kupujemy, że musimy je wyrzucać na ciężarówki? Czy po prostu nam się nudzą? Bardziej prawdopodobna jest ta pierwsza opcja, ponieważ w całym roku wydajemy około 1000-1300 zł na odzież- to nie dużo. Jesteśmy też jednym z największych odbiorców ubrań do tak zwanych lumpeksów gdzie bardzo duża część odzieży się nie sprzedaje i ląduje na wysypiskach. Fakty podane bardzo zdawkowo, jeśli ktoś potrzebuje źródeł, chętnie podamy. #myślzanimkupisz #modaodpowiedzialna #vvidoki

A post shared by vvidoki (@vvidoki) on

 

"Nie bierzemy udziału w dniu konsumpcjonizmu"

 

"Kochani od ponad tygodnia masowo do nas wysyłacie wiadomości z pytaniem czy będą zniżki na Black Friday. Prywatnie pisaliśmy już Wam, że w tym roku nie bierzemy udziału w tym ogólnoświatowym dniu konsumpcjonizmu i zniżek nie przewidujemy" - czytamy we wpisie "Looks by Luks", firmie produkującej nakrycia głowy.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

GREEN is new BLACK! 🖤->💚⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Kochani od ponad tygodnia masowo do nas wysyłacie wiadomości z pytaniem czy będą zniżki na Black Friday 🙈 Prywatnie pisaliśmy już Wam, że w tym roku nie bierzemy udziału w tym ogólnoświatowym dniu konsumpcjonizmu i zniżek nie przewidujemy 🚫⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Po pierwsze dlatego, że propagujemy ideę świadomych zakupów, a takie obniżki to pretekst do tego, aby kupować więcej często niepotrzebnych nam rzeczy, bo są tańsze. To kończy się napędzaniem konsumpcjonizmu. My chcemy, aby nasze produkty kupowano dlatego, że są potrzebne i żeby były przekazywane dalej, dlatego tak dbamy o ich jakość 👌⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Po drugie takie małe manufaktury jak nasza pracują na niskich marżach. My nie produkujemy towaru na zaś, wszystko co szyjemy szyjemy pod dane zamówienie. W związku z tym, nie mamy zalegającego wyprodukowanego towaru, którego musimy się pozbyć 🤷‍♀️ Nam nikt nie daje zniżki na Black Friday na zakup materiałów, tego dnia nie płacimy mniej za prąd, nie płacimy mniej krawcowej czy naszym dziewczynom, które pakują Wasze zamówienia i przede wszystkim rząd nie daje nam zniżki na płacenie mniejszych podatków. Ba od stycznia wręcz przeciwnie czeka nas masa podwyżek np prądu, pensji pracowników i ZUSów, a jest to okres (do końca lutego) martwy sprzedażowo dla większości branż (chyba oprócz turystyki).⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Z racji jednak tego, że chcemy odwrócić znaczenie tego amerykańskiego święta, chcielibyśmy dać coś od siebie razem z Wami. Dlatego tego dnia z czarnego piątku robimy zielony piątek 💚 i zysk ze sprzedaży tego dnia przeznaczamy na wsparcie fundacji @kupujodpowiedzialnie 🌱 która edukuje w zakresie odpowiedzialnej konsumpcji, organizuje warsztaty, wykłady i działa na rzecz czystszego świata 💪 Możecie także wesprzeć ją sami nie robiąc u nas zakupów w piątek, do czego Was zachęcamy 👍⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ #greenfriday #blackfriday #noblackfriday #lesswaste #instamatki #dobranoc #jestemmama #suistainablefashion #fullpricefriday #zerowaste #organicfashion #cleanclothes #kupujodopowiedzialnie #ecowarrior

A post shared by L o o k s b y L u k s (@looks_by_luks) on

 

Firma dodaje, że chce przez to promować ideę świadomych zakupów. Ich zdaniem obniżki to pretekst do tego, aby kupować więcej, często niepotrzebnych nam rzeczy, bo są tańsze.

 

"Rewolucja Konsumencka"

 

W piątek mieszkańcy stolicy będą mogli wziąć udział w wykładach i podyskutować na temat niebezpiecznych chemikaliów w ubraniach oraz odpowiedzialnej konsumpcji odzieży. Ze szczegółami wydarzenia pod nazwą "Rewolucja Konsumencka w Czarny Piątek" można zapoznać się tutaj.

 

ZOBACZ: "Black Friday" i szał zakupów. Uwaga na kradzież danych - oszuści mogą wziąć na ciebie kredyt

 

"Kupuj świadomie, pomyśl czy na pewno potrzebujesz tych rzeczy. Kupuj wtedy kiedy potrzebujesz - a nie na siłę, bo ktoś oferuje ci niższą cenę" - zachęca ulicaekologiczna.pl

 

 

Nie zaczęło się od Polski

 

Akcja nie zaczęła się w Polsce. W swoisty "bojkot" Czarnego Piątku włączyło się kilkaset francuskich marek. Nad Sekwaną powstało nawet stowarzyszenie 200 firm o nazwie "Make Friday Great Again", odwołujące się do hasła amerykańskiego prezydenta Donalda Trumpa "Make America Great Again". Jego członkowie zgodzili się nie wprowadzać żadnych zniżek w Czarny Piątek i zamiast tego przeznaczyć 10 proc. swoich dochodów na organizacje non profit.

 

ZOBACZ: Wielkie wyprzedaże: "Black Friday" i "Cyber Monday". Co warto wiedzieć

 

Młodzi Francuzi mobilizują się w internecie pod hashtagiem #BlockFriday, by protestować w centrach handlowych. Politycy debatują nad wprowadzeniem prawa, które blokowałoby wprowadzenie zniżek w Czarny Piątek.

 

- Nie możemy równocześnie zmniejszyć emisji gazów cieplarnianych i wzywać do konsumpcyjnego szału – stwierdziła w czwartek francuska minister ds. transformacji ekologicznej i solidarnościowej Elizabeth Borne. Jej zdaniem, "przede wszystkim musimy konsumować lepiej".

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

#makefridaygreenagain : FAGUO a réuni plus de 450 marques qui ne feront pas le Black Friday. Nous encourageons à profiter du vendredi 29 novembre pour trier, revendre et recycler le superflu afin de voir ce dont nous avons vraiment besoin. Nous voulons recréer du sens et restaurer une consommation raisonnée. Consommer ce dont on a vraiment besoin et au prix juste. Nous vous invitons par exemple à venir déposer vos baskets, vêtements, sacs dans nos bornes de tri et de recyclages disponibles dans les 25 boutiques FAGUO. - FAGUO gathered more than 450 brands that won't take part in the Black Friday. We encourage everyone to use this Friday, November 29th to sort, resell and recycle the superfluous goods they have in order to know what we really need. We want to restaure a meaningful and reasoned consumption. Consume what we really need at the fair price. We invite you, for example, to drop your sneakers, clothes, bags in our sorting and recycling boxes availabale in each of the 25 FAGUO stores located in France. #faguo #mode #mfga#upcyclingfashion #upcycling #blackfriday #noblackfriday #reason #fashionsustainability #sustainablefashion #sustainableliving #sustainable

A post shared by FAGUO (@faguo) on

 

O tym, że zjawisko nie jest niszowe świadczy m.in. rosnąca popularność instagramowych hashtagów, takich jak #makefridaygreenagain #noblackfriday #zeroplastique #goingzerowaste #zerowastelife #ecoliving.

 

Wpisuje się to w trend "zajmowania przez firmy stanowisk w sprawach społecznych oraz środowiskowych" – odnotował portal HuffPost. Firmy mają nam tłumaczyć, że "mamy zwolnić, pomyśleć dokładnie o naszej konsumpcji i rozważyć czy naprawdę potrzebujemy tego, co kupujemy".

 

ZOBACZ: Rozpoczyna się sezon wyprzedaży. Na co trzeba uważać?

 

Zmianę biznesowego modelu, by "ludzie nie kupowali pod wpływem impulsu" za "dobry pomysł" uznaje profesor Halina Szejnweld Brown z Clark University w Massachusetts. - Nie oznacza on zasadniczej zmiany pojmowania sukcesu przez firmy – zastrzega jednak. To wciąż zwiększenie sprzedaży i sukces finansowy.

 

PAP/EPA/EMILIO NARANJO

"NIE KUPUJ TEJ KURTKI"

 

Obrazuje to przykład jednej z firm odzieżowych, która w 2011 roku zamieściła w Black Friday w dzienniku "New York Times" zdjęcie kurtki z podpisem "NIE KUPUJ TEJ KURTKI". "Najwyższy czas, byśmy jako firma odpowiedzieli na sprawę konsumpcjonizmu i zrobili to bezpośrednio" – ogłoszono. Po tej reklamie i deklaracji sprzedaż firmy w Czarny Piątek wzrosła o 30 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.

 

ZOBACZ: Puzony, werble, spodniobuty i studnie rurowe. Na zakupy do Agencji Mienia Wojskowego

 

Oferty niskich cen produktów podczas Black Friday w Stanach Zjednoczonych powodują, że często w centrach handlowych i na parkingach przed nimi dochodzi do przepychanek, bójek i kłótni. Klienci zajmują miejsca w kolejce, by jak najszybciej wejść do otwierającego się sklepu, przeciskając się następnie wśród tłumu i nierzadko przeskakując przez półki.

 

Antykonsumpcyjne strategie firm, "patrząc cynicznie, mogą być uznane za czysto marketingową sztuczkę" – zastrzega Szejnwald Brown. - Patrząc bardziej wspaniałomyślnie, (firmy) chcą służyć swoim klientom i rozumieją, że oni prawdopodobnie nie są ludźmi tłoczącymi się mroźnym świtem Czarnego Piątku przed Targetem czy Walmartem w poszukiwaniu okazji – dodaje.

 

Jak nie dać się oszukać w Czarny Piątek?

 

Jeżeli mimo wszystko wpadniemy w szał piątkowych zakupów, nie dajmy się oszukać. Pod tym linkiem dostępna jest wyszukiwarka cen produktów, która umożliwia porównanie cen z ostatnich kilku miesięcy. Jej autor wyjaśnia, że strona działa dzięki pracy bota, który kilka razy w miesiącu sprawdzał ceny produktów w sklepach z elektroniką.

 

Na stronie prezentowana jest najniższa cenę jaką bot odczytał w ostatnich 6 miesiącach. Znajdziemy tam kilkadziesiąt tysięcy produktów. 

msl/luq/ polsatnews.pl, PAP

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze