Chińczycy zbudują brakujący odcinek zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu

Moto
Chińczycy dobudują odcinek zakopianki do Nowego Targu
Galeria zdjęć (5)

Chińska firma Stecol Corporation wybuduje odcinek nowej, dwupasmowej drogi krajowej nr 47, czyli zakopianki pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem w Małopolsce - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Realizacja tej inwestycji ma kosztować 706 mln 244 tys. zł i potrwa 49 miesięcy. Do czasu trwania robót nie będą wliczane miesiące zimowe.

Chińczycy wygrali dzięki sumie punktów przyznanych im według ustalonych wcześniej kryteriów, np. najkorzystniejszej ceny ("waga" tego kryterium to 60 proc.). Inwestor czyli GDDKiA brał także pod uwagę właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni (9 proc.), równość podłużną nawierzchni (8 proc.), personel zatrudniany przez wykonawcę (6 proc.), termin realizacji kontraktu (12 proc.) i zagospodarowanie gruntu rodzimego (5 proc.)- poinformowała Iwona Mikrut-Purchla rzeczniczka oddziału GDDKiA w Krakowie.

 

Dwupasmowe połączenie Podhala z krajem

 

- Budowa drogi dwujezdniowej do Nowego Targu umożliwi szybsze i bezpieczniejsze połączenie Podhala i Zakopanego z innymi regionami kraju - poinformowała rzeczniczka GDDKiA.

 

W przetargu na budowę brało udział łącznie sześć firm. W ciągu kolejnych 10 dni inni wykonawcy, którzy brali udział w przetargu mogą składać odwołania od wyboru najkorzystniejszej oferty.

 

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga klasy GP, o długości ponad 16 km, szerokości jezdni 2 x 3,50 m z czterema węzłami drogowymi w Obidowej i Klikuszowej. Powstaną także dwa węzły: Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe. Na nowej trasie powstaną także 22 obiekty inżynierskie - mosty, wiadukty i estakady. Wybudowane zostaną także drogi dojazdowe do posesji przylegających do nowej zakopianki, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, ekrany akustyczne i przejścia dla zwierząt.

 

 

Odcinek zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu będzie łączył się z istniejącym dwujezdniowym odcinkiem z Rdzawka – Chabówka.

 

Na kolejnych trzech odcinkach w kierunku Krakowa prace nad nową Zakopianką są już mocno zaawansowane. Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 z Lubnia do Rabki Zdroju, którą na czas realizacji podzielono na trzy mniejsze odcinki rozpoczęła się w 2016 roku. Droga ekspresowa zakończona będzie węzłem Zabornia w Rabce Zdroju, do którego dobudowany zostanie jeszcze dwujezdniowy fragment DK47 do Chabówki, który zostanie tam włączony do istniejącej już dwujezdniowej drogi krajowej nr 47 z Chabówki do Rdzawki.

 

Ekspresowo i bez korków z Krakowa do Nowego Targu

 

- W efekcie prowadzonych inwestycji połączony zostanie Kraków z Nowym Targiem, na całym przebiegu, drogą dwujezdniową. Ma to kluczowe znaczenie ze względu na czas przejazdu i bezpieczeństwo ruchu - dodała Mikrut-Purchla.

 

Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 r. na tym odcinku panuje średni ruch dobowy na poziomie 14 tys. 7 - 18 tys. 82 pojazdy na dobę. W okresie weekendów, ferii i wakacji ruch ten znacznie wzrasta, tworzą się spiętrzenia ruchu, co świadczy o wyczerpaniu przepustowości przekroju jednojezdniowego drogi. Płynność ruchu spowalniają liczne zjazdy, zabudowa wzdłuż istniejącej drogi, ruch pieszych, co stwarza duże utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz lokalnym.

 

Prace przygotowawcze do budowy tego odcinka drogi prowadzone były w latach 2008 – 2015. Aneks do programu inwestycyjnego dla tej drogi 26 czerwca 2017 r. podpisał minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, umożliwiając tym samym jej realizację.

 

Chińska firma Stecol Corporation w konsorcjum z Polbud Pomorze wygrało również w ubiegłym tygodniu przetarg na budowę północnej obwodnicy Krakowa.

 

 

PAP, polsatnews.pl

hlk/

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze