Szymon Hołownia zapowiada zmiany w KPO. "Nie będzie podatku od aut spalinowych"

Polska
Szymon Hołownia zapowiada zmiany w KPO. "Nie będzie podatku od aut spalinowych"
PAP/Radek Pietruszka
Lider Polski 2050 Szymon Hołownia

- PiS wpisał do KPO podatek od posiadania samochodów spalinowych - poinformował marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Polityk zapowiedział, że zapis o opłacie zostanie usunięty. Lider Polski 2050 uważa, że Zielony Ład powinien być realizowany metodą zachęt, a nie nakazów.

"To się w głowie nie mieści, że PiS wpisał do KPO podatek od posiadania samochodów spalinowych" - skomentował w poniedziałek w mediach społecznościowych marszałek Szymon Hołownia. 

"Zielony Ład". Stanowisko Polski 2050

Jak dodał Hołownia, tego podatku nie będzie, dzięki ministrom z Polski 2050. "Zielony ład? Tak, ale dla ludzi i metodą zachęt, nie nakazów i zakazów. Musi to na Rusi" - stwierdził polityk. 

 

ZOBACZ: "Zielony Ład do kosza". Bruksela reaguje na słowa Janusza Wojciechowskiego

 

Wcześniej głos w tej sprawie zabrała minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. "Podatek, który PiS wprowadził do KPO, a my chcemy usunąć, dotyczy wszystkich samochodów spalinowych, a nie starych diesli" - wyjaśniała. 

 

Płeczyńska-Nałęcz uważa, że transformacja energetyczna jest konieczna, ale jej koszt należy rozłożyć sprawiedliwie". "Dlaczego zamożni, których stać na samochody elektryczne mieliby być uprzywilejowani?" - podkreślała w mediach społecznościowych. 

Podatek od samochodów spalinowych - o co chodzi?

Przypomnijmy, że Rząd Mateusza Morawieckiego po podpisaniu 25 listopada 2022 r. tzw. kamieni milowych zobowiązał się do wprowadzenia opłaty od aut spalinowych w ramach tzw. Krajowego Funduszu Odbudowy. 

 

ZOBACZ: Trzecia Droga broni "Zielony Ład": Potrzebujemy czystego powietrza

 

Podatek ten miał być płacony raz w roku. Jego wysokość miałaby zależeć od normy danego auta. Najwyższe stawki dotyczyłyby samochodów z najstarszymi normami emisji spalin. Pod uwagę brane byłyby: rok produkcji samochodu, spełniane normy emisji spalin, stopień emisji dwutlenku węgla oraz stopień emisji tlenków azotu.

 

ZOBACZ: Europa neutralna klimatycznie w 2050 r. KE przyjęła Europejski Zielony Ład

 

Powodem wprowadzenia opłaty jest to, aby dalsza eksploatacja samochodów o napędzie spalinowym stała się jak najmniej opłacalna. Podatek miał zostać wprowadzony do końca 2024 r

Agata Sucharska / mak / Polsatnews.pl
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie