Włochy. Nowe prawo dotyczące influencerów. Regulacje dotyczą działań w mediach społecznościowych
Włoscy influencerzy, którzy mają grono odbiorców przekraczające milion osób, będą narażeni na wysokie grzywny, jeśli nie oznaczą wyraźnie współpracy z marką lub nie ujawnią swoich interesów handlowych - przekazał portal BBC. To niejedyne zmiany, które wprowadzi włoski rząd, by działania twórców internetowych były bardziej przejrzyste.
Kary będą sięgać 250 000 euro (około 1,1 mln złotych). - Dziki Zachód influencerów dobiegł końca - powiedział szef Urzędu ds. Komunikacji (AGCOM) Giacomo Lasorella. - Zaczynamy od tych dużych, ale inni twórcy również będą musieli się dostosować - podkreślił.
Zmiany mają również na celu ochronę dzieci. Zaznaczono, że ograniczenia w mediach społecznościowych będą dotyczyć "komunikacji handlowej oraz ochrony podstawowych praw ludzi, nieletnich i wartości sportowych".
W przypadku lokowania produktu influencerzy będą zobowiązani do umieszczenia ostrzeżenia o reklamowym charakterze treści.
Włochy. Regulacje obejmą twórców internetowych
AGCOM zaproponował zmiany niedługo po skandalu z udziałem influencerki Chiary Ferragni.
Kobieta, która ma prawie 30 milionów obserwujących na Instagramie, w grudniu została ukarana grzywną w wysokości 1,075 mln euro (ponad 4,7 mln złotych) za twierdzenie, że sprzedaż konkretnego tortu bożonarodzeniowego pomoże sfinansować szpital dziecięcy w Turynie.
W rzeczywistości cukiernia przekazała pieniądze szpitalowi na kilka miesięcy przed wypuszczeniem produktu na rynek. Ferragni w oświadczeniu przekazała, że popełniła "błąd w dobrej wierze, łącząc działalność komercyjną z działalnością charytatywną".
ZOBACZ: Włochy. Wpis nauczycielki na temat uczniów wywołał skandal. "Tych uczniów bym podpaliła"
W ubiegłym roku w innych krajach europejskich także wprowadzono regulacje dotyczące influencerów.
W czerwcu Francja uchwaliła przepisy, zgodnie z którymi twórcom internetowym może grozić kara pozbawienia wolności, jeśli okaże się, że złamali nowe przepisy dotyczące promocji produktów.
W październiku Komisja Europejska ogłosiła, że zwiększy kontrolę nad praktykami biznesowymi i działaniami influencerów. Jak dodano, twórcy treści cyfrowych będą musieli "przestrzegać uczciwych praktyk handlowych, a ich obserwatorzy mają prawo do przejrzystych i wiarygodnych informacji".
Czytaj więcej