Rekord na polskim rynku sztuki. "Bambini" Magdaleny Abakanowicz sprzedane za 13,6 mln zł

Kultura
Rekord na polskim rynku sztuki. "Bambini" Magdaleny Abakanowicz sprzedane za 13,6 mln zł
polswissart.pl
"Bambini" Magdaleny Abakanowicz

Za dzieło Magdaleny Abakanowicz pt. "Bambini" - 83 rzeźby przedstawiające sylwetki dziecięce - na wtorkowej aukcji Polswiss Artu zapłacono 13,6 mln zł. Jest to nowy rekord na rynku dzieł sztuki w Polsce, a zarazem najdrożej sprzedana praca Magdaleny Abakanowicz na świecie.

- Magdalena Abakanowicz pobiła swój własny rekord kolejnym rekordem. Praca licytowana była z 9 mln zł aż do 11 mln 300 tys. zł, co wraz z opłatami aukcyjnymi daje rekordową kwotę 13 617 361 zł – poinformowała Marta Rydzyńska, reprezentująca Dom Aukcyjny Polswiss Art.

 

"Bambini" to pierwsza praca Abakanowicz, której artystka nadała niespotykaną skalę. Powstała na przełomie 1998 i 1999 roku i była wówczas najliczniejszym spośród jej bezgłowych "tłumów" - cyklu ikonicznego dla światowej sztuki współczesnej.

 

ZOBACZ: Przegląd kulturalny "Wydarzeń": Abakanowicz, Malczewski, "Eurydyka w piekle"


Praca powstała dla Palais-Royal Garden w Paryżu, ale po raz pierwszy była eksponowana na słynnej wystawie "Abakanowicz on the Roof" na dachu Metropolitan Muzeum of Art w Nowym Jorku. Praca była wielokrotnie wystawiana – w Berlinie, Paryżu, Warszawie (Opera Narodowa i Zamek Królewski), Nowym Jorku w Metropolitan Museum of Art oraz Marlborough Gallery, w Poznaniu, niemieckim Bad Homburg, Madrycie, Dusseldorfie, Mediolanie, w muzeum w Orońsku, ponownie w nowojorskim Marlborough Gallery, we Wrocławiu, we włoskim Chianti i w Timisoarze w Rumunii.

 

 

"Bambini" to monumentalna praca przedstawiająca jako jedna z naprawdę nielicznych, w wielkim dorobku Abakanowicz - postaci dziecięce. Grupa 83 postaci dziecięcych stanowi spójną całość, figury nigdy nie uległy rozproszeniu. Grupa "Bambini" należy do największych wielopostaciowych zespołów jakie Abakanowicz kiedykolwiek wykonała.

 

W połowie lat 70. Magdalena Abakanowicz zaczęła tworzyć pierwsze cykle rzeźb figuratywnych: "Postacie siedzące" (1974-1984) i "Plecy" (1976-1980). Była już wówczas artystką rozpoznawalną i wysoko cenioną w międzynarodowym środowisku artystycznym.

 

ZOBACZ: Pierwszy wpis na Wikipedii trafia na aukcję. To gra o miliony dolarów

 

Tajemnicze, abstrakcyjne Abakany przyniosły Magdalenie Abakanowicz prestiżowe nagrody i otworzyły dla niej świat. Kolejnym cyklem, który wpisał ją na zawsze w rangę artystów światowej skali były właśnie "tłumy". "Te tłumy stoją w muzeach i publicznych kolekcjach wielu krajów. Z płótna, brązu, żeliwa, betonu. Stanowią znak trwającej obawy. Są konfrontacją z ilością i ze sobą samym. Są zaklęciem istniejącego tłumu, w który wprowadzam swój – nieruchomy" – pisała w 2002 r. Magdalena Abakanowicz

mad / PAP
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie