Duży wzrost liczby sprowadzanych i kupowanych samochodów w Polsce

Moto
Duży wzrost liczby sprowadzanych i kupowanych samochodów w Polsce
Pixabay
W ubiegłym miesiącu z zagranicy sprowadzono do Polski prawie 91 tys. używanych samochodów

W marcu 2021 roku w Polsce zarejestrowano 10 132 nowe samochody klasy premium, to o 70 proc. więcej niż rok temu - podał Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. W ubiegłym miesiącu z zagranicy sprowadzono do Polski prawie 91 tys. używanych samochodów osobowych i dostawczych DCM do 3,5 tony, tj. o 73,6 proc. więcej niż w marcu 2020. To jeden z najwyższych wyników ostatnich 13 lat.

W pierwszym kwartale 2021 r., liczba rejestracji samochodów z "wyższej półki" wyniosła 23 883 sztuki, tj. o 26,10 proc. (4 944 modele) więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego - czytamy.

 

Jak wskazuje Samar, samochody premium kupowane przez firmy i zamożnych klientów indywidualnych są odporniejsze na pandemiczne zawirowania niż auta z segmentu popularnego.

 

ZOBACZ: Nie pytając taty, 15-latek wziął zapasowe kluczyki do passata. Zderzył się z golfem

 

"Udział pojazdów klasy premium w rynku aut osobowych w Polsce wyniósł w marcu 21,2 proc. To drugi najwyższy wynik procentowy w historii polskiej motoryzacji. Większy o 1 p. p. był tylko w kwietniu ubiegłego roku. Trzeba jednak mieć na względzie, że marcowy skok liczby rejestracji to w dużej mierze także efekt relatywnie niskiej bazy porównawczej. Podczas ubiegłorocznej, pierwszej fali pandemii w marcu zarejestrowano w Polsce 5 934 nowe samochody klasy premium, o 14,19 proc. mniej niż w lutym 2020 roku oraz aż o 28,12 proc. mniej w zestawieniu z marcem roku ubiegłego" - podano w raporcie.

 

Dla porównania, dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w marcu 2021 r. zarejestrowano w Polsce 47 853 samochody osobowe, o 61,35 proc. więcej niż rok wcześniej i o 26,75 proc. więcej niż w lutym 2021 r. W I kwartale 2021 roku zarejestrowano w Polsce łącznie 117 874 samochody osobowe, o 9,51 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego - czytamy.

 

Jak podał Samar, liderem na koniec marca br. jest BMW, drugie miejsce zajmuje Mercedes, podium zamyka Audi. Tuż za podium znalazło się Volvo, piąty jest Lexus. W pierwszej dziesiątce zestawienia aut klasy premium stratę na koniec I kwartału zanotowały tylko dwie marki: Jaguar (spadek o 68,75 proc). i Land Rover (-22 proc.)

 

Największy wzrost w trzech pierwszych miesiącach odnotowała w Polsce Tesla. Wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 269 samochodów tej amerykańskiej marki, czyli o 668,57 proc. więcej rdr - czytamy.

 

W marcu do Polski sprowadzono o 73,6 proc. więcej używanych aut

 

Jak wskazał Instytut, w marcu zarejestrowano w Polsce 90 tys. 717 sprowadzonych z zagranicy samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, co oznacza wzrost o ponad 73 proc. w porównaniu do marca 2020 r. Łącznie w pierwszym kwartale 2021 r. liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 227 tys. 534 sztuki - o 5,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r.

 

Według analityków Samaru, na tak duży wskaźnik wzrostu wpływa niska baza sprzed roku spowodowana wybuchem pandemii. Dodano, że sam wynik bliski pułapowi 100 tysięcy sztuk to jeden z sześciu największych rezultatów miesięcznych w skali ostatnich 13 lat. Jeżeli trend się utrzyma, import całoroczny przekroczy 900 tys. egzemplarzy - podano.

 

ZOBACZ: Potrącił wózek z dzieckiem, dziewczynka nie żyje. 61-latek usłyszał zarzuty

 

Średni wiek sprowadzonych w bieżącym roku samochodów wynosi 12 lat, a w samym marcu - o 2 miesiące mniej. W przypadku aut z silnikami benzynowymi średni wiek aut osiągnął 13 lat i jeden miesiąc, zaś aut napędzanych dieslem nie przekracza 11 lat.

 

Jak wskazano w raporcie, z danych dotyczących importu widać systematycznie słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem diesla w marcowym imporcie aut osobowych stanowią 41,7 proc.

 

Samar podał, że tylko w dwóch województwach liczba sprowadzonych od początku roku samochodów używanych jest mniejsza niż w roku ubiegłym. Pierwsze to woj. warmińsko-mazurskie, ze spadkiem o 3,3 proc., a drugie - świętokrzyskie, ze spadkiem o 0,2 proc. Najwięcej aut tradycyjnie zarejestrowano w woj. wielkopolskim.

 

Według Instytutu najpopularniejsze marki wśród importowanych aut używanych to: Volkswagen, Opel i Ford; na czwartym miejscu jest Audi, piąte zajmuje Renault, po zepchnięciu BMW na szóste miejsce. Trzy czołowe pozycje tego zestawienia stanowią łącznie blisko 30 proc. tegorocznego importu.

 

Do Polski trafiają głównie samochody sprowadzane z Niemiec, Francji i Belgii.

jo / PAP
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie