PKN Orlen przejmuje wydawnictwo Polska Press

Biznes
PKN Orlen przejmuje wydawnictwo Polska Press
PKN Orlen; polsatnews.pl
PKN Orlen przejmuje wydawnictwo Polska Press - przekazał prezes PKN Orlen

PKN Orlen przejmuje wydawnictwo Polska Press. - Dzięki transakcji zyskamy dostęp do 17,4 mln użytkowników portali wchodzących w skład Grupy - przekazał w poniedziałek prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.

"Dzięki transakcji zyskamy dostęp do 17,4 mln użytkowników portali wchodzących w skład Grupy. Pozwoli nam to skutecznie wspierać sprzedaż i rozbudowywać narzędzia big data. To kluczowe zasoby w kontekście planowanego rozwoju sieci detalicznej" - napisał prezes PKN Orlen na Twitterze.

 

 

Przejmujemy 20 z 24 wydawanych w Polsce dzienników regionalnych oraz blisko 120 tygodników lokalnych. Będziemy posiadać 500 witryn online. Dzięki transakcji uzyskamy dostęp do blisko 17,5 mln użytkowników portali wchodzących w skład Polska Press - przekazał Obajtek w opublikowanym wideo.

 

"Tak robią duże koncerny"

 

Zakupy grup medialnych są dzisiaj naturalnym narzędziem robienia biznesu, a w przypadku Orlenu pomoże rozwijać segment pozapaliwowy, w tym sprzedaż detaliczną - powiedział w poniedziałek w PR24 Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

 

Zdaniem Obajtka zakup grupy Polska Press pozwoli lokować w mediach produkty zarówno dla klientów Orlenu (4 mln członków programu lojalnościowego), jak i przejętej niedawno Grupy Energa (3 mln klientów). - Tak robią duże koncerny na całym świecie" - stwierdził. "Nośniki mediowe są dziś po to, by robić biznes, docierać do klientów" - dodał. Jako przykład Obajtek podał Amazon i Renault.

 

ZOBACZ: PKN Orlen przejmuje kontrolę nad Ruchem

 

Prezes PKN Orlen przypomniał, że wcześniejsze przejęcie Ruchu ułatwi "wejście na rynek, utworzenie nowych punktów sprzedaży i rozwój usług e-commerce i kurierskich".

"Wpisuje się w założenia"

Według Orlenu, Polska Press to jeden z największych wydawców w Polsce, który w 2019 r. osiągnął przychody na poziomie ponad 398,4 mln zł.

 

"Polska Press posiada 20 z 24 wydawanych w Polsce dzienników regionalnych oraz blisko 120 tygodników lokalnych" - poinformował Orlen w komunikacie"

 

"Funkcjonują z powodzeniem w 15 z 16 województw w Polsce, a w większości z nich zajmuje pozycję lidera pod względem czytelnictwa i sprzedaży" - dodał.

 

ZOBACZ: Nowa strategia PKN Orlen. "Przybliży nas do celu neutralności emisyjnej"

 

Orlen podał, że portfolio wydawnictwa to także 500 witryn online, co czyni go liderem polskiego internetu w kategorii informacje i publicystyka oraz niekwestionowanym liderem w kategorii informacje lokalne i regionalne. Wydawnictwo wydaje również takie tytuły prasowe, jak: Polska The Times, Dziennik Bałtycki, Dziennik Polski, Express Ilustrowany, Echo Dnia, czy Dziennik Zachodni.

 

"Na przestrzeni ostatnich lat, liczba unikalnych użytkowników Polska Press wykazuje tendencję wzrostową, rosnąc w samym listopadzie 2020 r. 45 proc. rok do roku" - podano w komunikacie. "Patrząc z perspektywy pojedynczych witryn, największą liczbę realnych użytkowników na poziomie 10,4 mln posiada naszemiasto.pl" - dodano.

 

PKN Orlen poinformował, że zgodnie ze strategią do 2030 r., będzie rozwijał sprzedaż detaliczną poprzez rozwój nowoczesnych kanałów komunikacji, ekspansję sieci punktów odbioru paczek, digitalizację formatów sprzedaży oraz budowę platformy e-commerce w oparciu o sieć Ruch.

 

"Pozyskanie Polska Press wpisuje się w założenia tej strategii w szczególności w zakresie budowy zintegrowanej platformy usług cyfrowych w oparciu o bazę klientów" - poinformowała spółka.

 

"Działania te przyczynią się do wzmocnienia relacji z klientami oraz przełożą się na zwiększenie zysków osiąganych przez koncern" - dodała.

 

W komunikacie Orlen poinformował, że Polska Press posiada bazę wiedzy na temat preferencji klientów, prowadzonych transakcji czy wartości koszyka w odniesieniu do grupy 60,07 proc. użytkowników internetu w całej Polsce. Według spółki, dzięki temu w ramach Grupy ORLEN będzie możliwe utworzenie nowych modeli biznesowych, które pozwolą na lepsze pokrycie geograficzne oraz dopasowanie oferty dla docelowej grupy klientów.

 

"Na transakcji skorzystają też firmy zewnętrzne, które aktywnie korzystają z usług reklamodawców" - podano.

 

"Uzupełnienie portfolio mediowego PKN Orlen o podmiot zarządzający prasą drukowaną i mediami cyfrowymi, umożliwi stworzenie kompleksowej i konkurencyjnej oferty w obszarze reklamy" - dodano.

Światowy trend

Według Orlenu tworzenie własnych platform komunikacyjnych, jako wsparcie dla działalności biznesowej i dotarcie do nowych klientów, przez firmy to światowy trend, który obserwujemy już od lat.

 

Spółka podała, że najstarszy amerykański dziennik "Washington Post", został kupiony przez założyciela i prezesa Amazon.com, a w 2018 r. AT&T, amerykańskie przedsiębiorstwo telekomunikacyjne, zakupiło koncern medialny Time Warner.

 

ZOBACZ: Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek Człowiekiem Roku Forum Ekonomicznego 2020

 

"Z kolei w 2016 r. globalna firma elektroniczna Arrow Electronics zakupiła UBM (teraz Informa) czyli całą platformę mediów drukowanych i internetowych w obszarze elektroniki" - czytamy.

 

Orlen dodał, że jeszcze w 2015 r. duża amerykańska firma telekomunikacyjna Verizon za kwotę 4,4 mld dol. przejęła spółkę internetową AOL, a dwa lata później ten sam telekom za 4,5 mld dolarów przejął inny portal internetowy Yahoo.

 

"Marc Benioff, współzałożyciel i prezes koncernu Salesforce oraz jego żona Lynne Benioff kupili od wydawnictwa Meredith tygodnik +Time+. Kwotę transakcji ustalono na 190 mln dol." - podała spółka. "Z kolei Patrick Soon Shiong w 2018 kupił gazety +Los Angeles Times+ i San Diego Union Tribune" - dodała.

 

W komunikacie wskazano, że w 2017 r. koncern samochodowy Renault nabył 40 proc. udziałów we francuskiej grupie medialnej Challenges, a celem zarówno Challenges Group, jak również Renault jest współpracą w zakresie stworzenia wspólnego pola do testowania innowacji oraz tworzenia nowych treści redakcyjnych i technologicznych.

 

"Sprzedaż ze względów strategicznych"

Rzecznik prasowa Polska Press Joanna Pazio w przekazanym w poniedziałek oświadczeniu, wyjaśniła, że 7 grudnia spółka PKN Orlen podpisała umowę przedwstępną na nabycie od HKM GmbH, właściciela Polska Press, 100 proc. udziałów w spółce.

 

Dodała, że ta transakcja jest uzależniona od zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

Jak wyjaśniono, umowa kupna udziałów w spółce obejmuje biznes prasowy, internetowy i poligraficzny.

 

"Verlagsgruppe Passau w ciągu ostatnich dwóch dekad stworzyła jedną z największych firm medialnych w Polsce. Zdecydowaliśmy się na sprzedaż ze względów strategicznych. Transakcja pozwoli nam kontynuować realizację strategii rozwoju, którą zapoczątkowaliśmy w ostatnich latach, w szczególności w Niemczech" - podkreślił cytowany w oświadczeniu Alexander Diekmann, dyrektor zarządzający i udziałowiec Verlagsgruppe Passau odpowiedzialny za działalność w Polsce.

 

Dodał, że "rodzina Diekmann pragnie podziękować kierownictwu i wszystkim pracownikom Polska Press za doskonałą i owocną współpracę w ciągu ostatnich 26 lat". "Jesteśmy przekonani, że nowy właściciel zapewni Polska Press perspektywy dalszego rozwoju" - zaznaczył Alexander Diekmann.

bas/ PAP, polsatnews.pl
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie