Co najmniej rok opóźnienia w budowie górskiego odcinka ekspresowej zakopianki

Biznes
Co najmniej rok opóźnienia w budowie górskiego odcinka ekspresowej zakopianki
Polsat News
GDDKiA uznało, że konsorcjum polsko-ukraińskie nie poradzi sobie z ukończeniem budowy.

Zerwana umowa z polsko-ukraińskim konsorcjum IDS-BUD i ALTIS-HOLDING na budowę odcinka ekspresowej zakopianki Lubień-Naprawa. Kierowcy mogą jeździć po jednej nitce tego odcinka. "Mobilizacja wykonawcy nie wskazuje na możliwość zakończenia budowy".

- Mobilizacja wykonawcy nie wskazuje na możliwość zakończenia budowy prawej jezdni S7 Lubień-Naprawa w terminie określonym w aneksie do umowy, czyli do końca października 2020 r. Pomimo licznych działań podjętych przez GDDKiA w celu zmobilizowania wykonawcy do realizacji kontraktu zgodnie z umową, nie doszło do wznowienia i prowadzenia prac w wymaganym zakresie. Nic nie wskazuje także na zmianę tej sytuacji - poinformowała Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

 

ZOBACZ: Budowlańcy znów zablokowali zakopiankę. Wykonawca twierdzi, że nie zlecał robót

 

Po zakończeniu okresu zimowego, trwającego do 15 marca, polsko-ukraińskie konsorcjum nie wznowiło prac na budowie w pełnym zakresie z powodu problemów finansowych. Wykonawca nie ma odpowiedniej ilości sprzętu, pracowników i pieniędzy na kontynuację robót.

 

Do GDDKiA zaczęli się zgłaszać podwykonawcy z prośbami o pomoc. Nie otrzymywali oni od wykonawcy wynagrodzenia za wykonaną pracę lub zrealizowane usługi na budowie odcinka Lubień-Naprawa.

 

Nie dostawali pieniędzy od zeszłego roku

 

- Dowiedzieliśmy się, że niektórym podwykonawcom konsorcjum przestało płacić już w 2019 r. W tej trudniej sytuacji GDDKiA uruchomiła bezpośrednie wypłaty poszkodowanym podwykonawcom. Do 17 lipca 2020 r. wypłacono im ok. 20 mln zł. Niezależnie od faktu odstąpienia od umowy z wykonawcą, nie pozostawiamy podwykonawców samych sobie. GDDKiA przyjmuje i rozlicza kolejne wnioski składane przez podwykonawców o wypłatę należnych pieniędzy. Może tu chodzić o kwotę nawet 23 mln zł - wyjaśniła rzeczniczka.

 

ZOBACZ: Podwykonawcy Zakopianki blokowali drogę. Nie otrzymują pieniędzy

 

W związku z nieprawidłowym wykonywaniem obowiązków wynikających z podpisanej umowy, GDDKiA naliczyła konsorcjum kary. Do tej pory obejmują one kwotę 27 mln zł. Kwota nie zamyka wszystkich roszczeń GDDKiA w stosunku do wykonawcy.

 

Pod koniec wakacji planowane jest ogłoszenie przetargu na dokończenie prawej jezdni, aby jesienią przyszłego roku mogli nią już jeździć kierowcy. Lewa jezdnia budowanej S7 na odcinku Lubień-Naprawa została ukończona i ruch odbywa się po niej w dwóch kierunkach od 20 grudnia 2019 r.

 

Wideo - brakujący pas na ekspresowej zakopianki może powstać dopiero jesienią przyszłego roku

 

  

 

Trasa S7 z Lubnia do Naprawy powstaje w ramach większego zadania obejmującego budowę drogi ekspresowej S7 Lubień-Rabka Zdrój, które do celów realizacji zostało podzielone na trzy mniejsze części. Cała inwestycja uzyskała dofinansowanie z Unii Europejskiej w wysokości 1 mld 322 mln 398 tys. zł.

hlk/ Polsat News, PAP
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie