Awaria BLIKA-a. Komunikat ws. "zablokowanych środków"
Obecnie obserwujemy zewnętrzny atak typu DDoS, który może powodować czasowe problemy z realizacją płatności BLIK - informował operator systemu płatności mobilnych BLIK. Po czterech godzinach podano, że problem został rozwiązany, a użytkownicy mogą realizować transakcje.

Operator systemu płatności mobilnych BLIK w poniedziałek po godz. 14 poinformował o "czasowych problemach", których przyczyną był "zewnętrzy atak typu DDoS".
W wyniku - prawdopodobnie - cyberataku, polegającym na wytworzeniu "sztucznego ruchu z wielu źródeł", obciążony został system, co powodowało problemy w jego funkcjonowaniu.
Operator za pośrednictwem mediów społecznościowych zapewniał o trwających pracach nad przywróceniem prawidłowego funkcjonowania.
O godz. 18:30 pojawiła się wiadomość, że "użytkownicy BLIK-a nie powinni mieć problemów z realizacją transakcji". "Infrastruktura systemu jest zabezpieczona, a działanie usług jest stale monitorowane w celu zapewnienia ich pełnej płynności" - czytamy.
Zaznaczono również, że "osoby, których transakcja została zatwierdzona, a pieniądze zostały zablokowane na rachunku, powinny automatycznie otrzymać ich zwrot". "Jeśli nie nastąpi to w ciągu 48h, zalecamy kontakt z bankiem, wydawcą aplikacji mobilnej, z której realizowana była transakcja" - przekazano.
Atak na BLIK. Kolejna awaria systemu płatności mobilnej
To kolejny taki incydent w ciągu ostatnich dni. W sobotę pojawiły się informacje, że w całej Polsce użytkownicy BLIK-a napotykali na problemy przy próbie realizacji płatności.
Wtedy powodem problemów również miał być atak typu DDoS. Nie działało ani generowanie kodów, ani wykonywanie przelewów na telefon.
Awaria systemu BLIK. "Atak na polską infrastrukturę rozliczeniową"
W sobotę wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski informował na platformie X, że tego dnia od wczesnych godzin porannych obserwowane były zakłócenia w działaniu systemów płatniczych. Dodał, że przyczyną był zewnętrzny atak typu DDoS na polską infrastrukturę rozliczeniową.
"Trwają intensywne działania służb, aby wyeliminować skutki tego ataku. Sytuacja wraca do normy, infrastruktura jest zabezpieczana, co przekłada się na przywracanie funkcjonowania płatności" - pisał wtedy Gawkowski.
ZOBACZ: Cyberatak na urząd. Celem były dane mieszkańców
Szef resortu cyfryzacji podkreślił, że tego typu ataki zdarzają się regularnie, jednak w większości przypadków polskie służby skutecznie je blokują, zanim użytkownicy odczują ich skutki.
BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności. Udziałowcami spółki są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. W ubiegłym roku wykonano 2,4 mld transakcji za pomocą systemu na ponad 347,3 mld zł.
Widziałeś coś ważnego? Przyślij zdjęcie, film lub napisz, co się stało. Skorzystaj z naszej Wrzutni
Czytaj więcej