Awaria BLIKA w całej Polsce. "Atak na polską infrastrukturę rozliczeniową"

aktualizacja: Polska

Użytkownicy w całej Polsce napotykają problemy z systemem płatności BLIK. Zgłaszają, że nie działa generowanie kodów, ani przelewy na telefon. Operator poinformował, że jest to wynik ataku DDoS, jednak sytuacja została opanowana, a transakcje powinny przebiegać już bez zakłóceń.

Awaria BLIKA w całej Polsce. "Atak na polską infrastrukturę rozliczeniową"
Polsat News
Problemy z płatnościami BLIK w całej Polsce

W sobotę od rana użytkownicy w całej Polsce napotykają problemy z systemem płatności BLIK. Według zgłoszeń napływających z różnych regionów kraju, od około godziny 9:00 nie działa ani generowanie kodów BLIK, ani wykonywanie przelewów na telefon.

 

Serwis Downdetector odnotował pierwsze sygnały o awarii w tym czasie. Problemy dotyczą zarówno płatności w sklepach stacjonarnych, jak i zakupów online.

BLIK nie działa. Banki i operator reagują

Operator systemu BLIK potwierdził na platformie X, że obecnie występują czasowe utrudnienia. O problemach powiadomiły także banki współpracujące z BLIKIEM.

 

Alior Bank zaleca swoim klientom korzystanie z innych form płatności do czasu rozwiązania awarii. Podobne trudności zgłaszali klienci Banku Millennium, którzy napotykali błędy przy płatnościach zbliżeniowych oraz przy zakupach internetowych.

 

ZOBACZ: Globalna awaria Microsoftu. Tysiące użytkowników zgłaszają problemy

 

Po godz. 12 BLIK wyjaśnił na platformie X, że doszło do ataku typu DDoS, który wpływał na płynne działanie płatności w systemie. Jak poinformowano, sytuacja wraca do normy - infrastruktura została zabezpieczona, a systemy są stale monitorowane.

 

"Od godziny 10.33 użytkownicy BLIKA nie powinni mieć już problemów z realizacją transakcji" - poinformował operator. Natomiast na Facebooku BLIK poinformował, że "problemy z funkcjami BLIKA zostały już rozwiązane". "Usługa działa prawidłowo. Dziękujemy za cierpliwość i przepraszamy za niedogodności" - dodał.

 

Ataki typu DDoS polegają na przeciążeniu serwerów nadmiernym ruchem z wielu źródeł, co może prowadzić do czasowej niedostępności usług.

Awaria systemu BLIK. "Atak na polską infrastrukturę rozliczeniową"

Wcześniej w sobotę wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski przekazał na platformie X, że od wczesnych godzin porannych obserwowane są zakłócenia w działaniu systemów płatniczych. Dodał, że przyczyną był zewnętrzny atak typu DDoS na polską infrastrukturę rozliczeniową.

 

"Trwają intensywne działania służb, aby wyeliminować skutki tego ataku. Sytuacja wraca do normy, infrastruktura jest zabezpieczana, co przekłada się na przywracanie funkcjonowania płatności" - napisał Gawkowski.

 

ZOBACZ: Cyberatak na urząd. Celem były dane mieszkańców

 

Szef resortu cyfryzacji podkreślił, że tego typu ataki zdarzają się regularnie, jednak w większości przypadków polskie służby skutecznie je blokują, zanim użytkownicy odczują ich skutki.

 

BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności. Udziałowcami spółki są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. W ubiegłym roku wykonano 2,4 mld transakcji za pomocą systemu na ponad 347,3 mld zł. 

 

Widziałeś coś ważnego? Przyślij zdjęcie, film lub napisz, co się stało. Skorzystaj z naszej Wrzutni

Agata Sucharska / polsatnews.pl / PAP
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie