Badacze odkryli nowy gatunek dinozaura z Patagonii. Był wyjątkowo mały

Badacze odkryli nowy gatunek dinozaura z Patagonii. Był wyjątkowo mały
PAP/EPA/Gabriel Diaz Yanten HANDOUT
Rekonstrukcja nowego gatunku tytanozaura

Zespół argentyńskich paleontologów odkrył nowy gatunek tytanozaura -"titanomachya gimenezi". Żył na terenie Patagonii 66 milionów lat temu, czyli tuż przed masowym wymieraniem dinozaurów. Odnaleziony okaz różni się jednak od innych dinozaurów zamieszkujących ten obszar.

Paleontolodzy opisali nowy gatunek tytanozaura na łamach magazynu naukowego "Historical Biology". Otrzymał on nazwę Titanomachya gimenezi.

Nazwa, jaką nadali mu autorzy odkrycia, przywodzi na myśl tytanomachię - bitwę, którą w mitologii greckiej stoczyli bogowie olimpijscy z Tytanami, w której ci drudzy zostali pokonani. Nie jest to przypadek.

Te czworonożne, roślinożerne dinozaury o długich szyjach zamieszkiwały Patagonię pod koniec okresu kredowego - około 66 milionów lat temu. To właśnie wtedy w Ziemię uderzyła asteroida, która doprowadziła do wyginięcia około 3/4 gatunków roślin i zwierząt.

ZOBACZ: Tajemniczy dinozaur. Dopiero teraz badacze mogli go pokazać

Odkrycia dokonali naukowcy z kilku argentyńskich ośrodków naukowych podczas serii wykopalisk na terenie formacji skalnej La Colonia w prowincji Chubut w Argentynie

Nowy gatunek dinozaura. Naukowcy zwrócili uwagę na jedną rzecz

Podczas żmudnego procesu ekstrakcji kości ze skał badacze wydobyli fragmenty kończyn przednich i tylnych, żeber oraz kręgu ogonowego. Według naukowców nowo odkryty dinozaur osiągał wagę około siedmiu ton. To jednak niewiele, w porównaniu do innych tytanozaurów.

ZOBACZ: USA: Paleontolodzy odkryli gatunek dinozaura ze "szczotką" na głowie

Dla porównania, o wiele większy był żyjący na tym obszarze gatunek Patagotitan mayorum, którego długość szacuje się na prawie 40 m, szyję na 12 m, a wagę na 70 ton.

"Nawet w pełni dorosły osobnik Titanomachya była wielkości krowy, choć bardzo potężny" - podkreśla National Geographic. Przed naukowcami jest więc kolejna zagadka - dlaczego nowy odkryty gatunek dinozaura był tak mały? Eksperci mają już wstępną teorię.

- Jedną z możliwości jest zmniejszenie dostępnej powierzchni lądowej z powodu podwyższenia poziomu Oceanu Atlantyckiego, który objął duże obszary Patagonii - powiedział portalowi kierownik projektu Diego Pola.

Agata Sucharska / /dk / Polsatnews.pl