Większa Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Co to oznacza?

Polska polsatnews.pl

Strefa Czystego Transportu ma objąć ponad dwa razy większy teren niż zakładano wcześniej. Projekt zakłada wprowadzenie zakazu wjazdu do strefy samochodem z silnikiem diesla starszym niż 18 lat oraz samochodem benzynowym starszym niż 27 lat.

Widok panoramy miasta z dominującymi nowoczesnymi wieżowcami, a na pierwszym planie po prawej dwa znaki drogowe D-54 i D-55 informujące o Strefie Czystego Transportu, wskazujące na ograniczenia dla pojazdów.
Wikimedia commons/materiały prasowe

Obszar Strefy Czystego Transportu ma obejmować m.in. Śródmieście, Żoliborz, Pragę Północ, Ochotę, Pragę Południe, większość Mokotowa, połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia). Rozwiązania miałyby zacząć obowiązywać od 1 lipca 2024.

 

ZOBACZ: Awantura na antenie Polsat News. Tomasz Zimoch domaga się przeprosin od Pawła Jabłońskiego

 

Warszawski ratusz zaprezentował też plan wdrażania SCT, który został rozłożony na pięć etapów - między 2024, a 2032 rokiem. 

 

 

Osoby mieszkające i odprowadzające podatki w Warszawie zmierzą się z ewentualną koniecznością zmiany samochodu w 2028 roku. 

 

ZOBACZ: Młodzieżowe Słowo Roku 2023. PWN ogłosiło finałową dwudziestkę

Strefa Czystego Transportu. Większość osób jest "za"

W badaniu sondażowym przeprowadzonym na zlecenie UM Warszawa, na grupie 1020 osób przez PBS Sp. z o.o., 69 proc. respondentów poparło powstanie Strefy Czystego Transportu. Zdecydowanie na tak opowiedziało się 42 proc., a 27 proc. wybrało opcję "raczej popieram". Z drugiej strony, zdecydowanie przeciwnych wprowadzeniu omawianej inicjatywy jest 14 proc. Warszawiaków

 

WIDEO: Strefa Czystego Transportu w Warszawie.

 

 

Po konsultacjach z mieszkańcami urzędnicy zaproponowali, by najbardziej trujące samochody wyprowadzić nie tylko z centrum, ale również z większości dzielnic znajdujących się w okolicach Śródmieścia. Ostateczną decyzję podejmą stołeczni radni w czasie głosowania.

Strefą Czystego Transportu. Kraków przygotowuje się na zmiany

Eliminacja trujących samochodów ma odbyć się również w stolicy Małopolski. Urzędnicy w Krakowie przekazali, że rozwiązania będą wprowadzane etapami. Pierwszy będzie obowiązywał od lipca przyszłego roku, a kolejny dwa lata później.

 

ZOBACZ: Sz. Hołownia spotka się z A. Dudą. Co powie? Paulina Hennig-Kloska ujawnia


Strefa Czystego Transportu w Krakowie obejmie całe miasto i będzie wprowadzana w dwóch etapach. Pierwszy etap obejmie ograniczenia wobec samochodów 32-letnich na benzynę oraz 28-letnich samochodów z dieslem. Wyliczenia ekspertów wskazują, że w Krakowie stanowi to do dwóch procent ruchu miejskiego.

 

ZOBACZ: Ukraińscy piloci prawie zderzyli się w powietrzu. Niezwykłe ujęcie


Od 2026 roku wszystkie samochody będą musiały spełniać normy EURO3 i EURO5. Postawione zostaną znaki na wjeździe do miasta i drogach dojazdowych, które w formie graficznej będą informowały o poruszaniu się w Strefie Czystego Transportu. 

 

Widziałeś coś ważnego? Przyślij zdjęcie, film lub napisz, co się stało. Skorzystaj z naszej Wrzutni

Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie