Tajlandia. Naukowcy odkryli nowy gatunek tarantuli. Jest "elektrycznie" niebieska

Khon Kaen University
Tajscy naukowcy natrafili na nowy gatunek tarantuli

Grupa badaczy natrafiła w lasach namorzynowych południowej Tajlandii na nieznany gatunek pająka. Tarantula Chilobrachys natanicharum wyróżnia się bardzo rzadko występującym w przyrodzie niebiesko-fioletowym kolorem. Prawo do nadania nazwy pająkowi zostało sprzedane na aukcji - pieniądze pomogą w ochronie i zwiększeniu świadomości na temat rdzennej tajskiej ludności.

Najnowsze odkrycie grupy badaczy w prowincji Phang-Nga w południowej Tajlandii opisano we wrześniowym wydaniu czasopisma naukowego "ZooKeys". Wyprawa badawcza miała zbadać różnorodność i rozmieszczenie występujących w kraju ptaszników, uczestnikom udało się jednak natrafić na całkiem nowy gatunek, nazwany Chilobrachys natanicharum.

- Wykazuje hipnotyzujący, niebiesko-fioletowy odcień przypominający elektryczne, niebieskie iskry - powiedział w rozmowie z CNN Narin Chomphuphuang, badacz z Wydziału Entomologii i Patologii Roślin Uniwersytetu Khon Kaen.

Niezwykła barwa tarantuli. Kluczem specyficznym ułożeniu włosów

Niebieskie ubarwienie pająka jest według Chomphuphuang niezwykłym zjawiskiem - ten kolor należy do jednego z najrzadziej występujących wśród zwierząt. Żeby coś wyglądało na niebieskie, "musi pochłonąć bardzo małą ilość energii, odbijając jednocześnie wysokoenergetyczne niebieskie światło" - tłumaczył uczestnik wyprawy.

Tajscy badacze doszli do wniosków, że jaskrawoniebieska barwa tarantuli jest konsekwencją specyficznego ułożenia włosów znajdujących się na ciele pajęczaka.

ZOBACZ: Boliwia: Marzył, by zostać Spider-Manem. Dał się ugryźć groźnemu pająkowi

- Chodzi o unikalną strukturę włosów, która zawiera nanostruktury manipulujące światłem, aby stworzyć ten uderzająco niebieski wygląd - wyjaśnił naukowiec z Uniwersytetu Khon Kaen. Według opublikowanych wyników badań, tarantula ma na odnóżach, tułowiu i szczypcach dwa rodzaje włosków - niebieskie i fioletowe.

Ubarwienie pająków tego gatunku różniło się  w zależności od płci i wieku egzemplarza. Samice i młodzi samcy mieli więcej fioletowych włosków.

Nazwa pająką na sprzedaż. Pieniądze mają pomóc rdzennej ludności

Zespół badawczy postanowił wykorzystać swoje odkrycie do osiągnięcia szczytnego celu. Wystawili na aukcji prawo do nadania nazwy nowemu gatunkowi, a zebrane w ten sposób pieniądze mają być przekazane rdzennej ludności Lahu, żyjącej w północnej Tajlandii - z tej właśnie grupy etnicznej pochodzi jedna z uczestniczek wyprawy, youtuberka JoCho Sippawat. Nazwa Chilobrachys natanicharum pochodzi od nazwisk dwóch dyrektorów firmy, która wygrała aukcję.

ZOBACZ: Jadowity pająk z Azji rozmnaża się w Europie. Jest coraz bliżej Polski

Jak wynika z artykułu w "ZooKeys", egzemplarze tego gatunku pojawiały się już wcześniej na rynku sprzedaży ptaszników, nikt jednak wcześniej nie zbadał tajemniczych pająków. Naukowcom udało się schwytać jedynie dwa okazy. Tarantula Chilobrachys natanicharum bytuje w dziuplach drzew w lasach namorzynowych, może jednak żyć także na lądzie, dzięki wysokim zdolnościom adaptacyjnym.

Przetrwanie ptasznika jest jednak zagrożone - prowadzona przez człowieka wycinka lasów namorzynowych odbiera im ich naturalne siedliska.

Aleksandra Kozyra / Polsatnews.pl