Izrael: Naukowcy wyhodowali model 14-dniowego embrionu człowieka. Pierwszy raz w historii

Pixabay/Weizmann Institute of Science
Izraelscy naukowcy wyhodowali wierny model 14-dniowego ludzkiego zarodka

Nie potrzebowali ani plemników, ani komórki jajowej. Izraelskim badaczom po raz pierwszy w historii udało się wyhodować kompletną kopię 14-dniowego ludzkiego embrionu. Do stworzenia zarodka wykorzystano specjalnie zmanipulowane komórki macierzyste. Według naukowców badania nad embrionami to ważny krok na drodze do lepszego poznania przyczyn wielu chorób genetycznych.

Izraelscy badacze z Instytutu Naukowego Weizmanna w Rechowocie pochwalili się swoim osiągnięciem na łamach czasopisma "Nature". Wyhodowali strukturę, która bardzo przypomina 14-dniowy embrion ludzki.

Aby to zrobić, nie potrzebowali plemników, komórek jajowych ani macicy, lecz posłużyli się komórkami macierzystymi. - To naprawdę podręcznikowy obraz ludzkiego embrionu w 14. dniu życia – powiedział w rozmowie z BBC prof. Jacob Hanna.

ZOBACZ: Indie. Wysłano w kosmos satelitę Aditya-L1. Ma za zadanie obserwować Słońce

Według izraelskiego badacza to pierwszy taki "kompletny" model zarodka, który naśladuje wszystkie kluczowe struktury wyłaniające się we wczesnym zarodku w historii. Zespół z Instytutu Weizmanna za pomocą substancji chemicznych przekształcił komórki macierzyste w cztery różne typy komórek obecne w ludzkich embrionach w początkowej fazie ich rozwoju.

Epiblasty tworzą tkankę zarodku, trofoblasty budują łożysko, hipoblasty są podstawą pęcherzyka żółciowego, a mezoderma to zalążek m.in. układu krwionośnego, kostnego i wydalniczego. Badacze wyhodowali dla każdego modelu 120 komórek, które następnie połączyli w odpowiednio dobranych proporcjach, naśladując procesy zachodzące w ludzkim organizmie.

Pierwszy kompletny model ludzkiego embrionu. Przysłuży się w badaniach nad chorobami genetycznymi

Laboratoryjnym modelom embrionów pozwolono rosnąć i rozwijać się do momentu, gdy stały się porównywalne z zarodkiem 14 dni po zapłodnieniu. Jak podaje BBC, w wielu krajach jest to prawna granica w badaniach nad prawdziwymi, ludzkimi zarodkami.

Izraelscy naukowcy rozważają możliwość rozwijania zarodków przez dłuższy niż dwa tygodnie okres, co nie byłoby w tym przypadku nielegalne. Modele embrionów są bowiem z punktu widzenia prawa czymś innym niż zarodki wytworzone z plemników i komórek jajowych ludzi.

ZOBACZ: Zęby będą odrastać? Naukowcy pracują nad nowym lekiem

Uczeni mają nadzieję, że badania nad modelami embrionów pozwolą wyjaśnić, w jaki sposób powstają i rozwijają się różne typy komórek i jakie są przyczyny chorób genetycznych i wad wrodzonych. Profesor Alfonso Martinez Arias z Uniwersytetu Pompeu Fabra w Barcelonie w rozmowie z BBC stwierdził, że odtworzenie struktury embrionu "otwiera drzwi do badań nad wydarzeniami, które doprowadziły do ​​powstania ludzkiego planu ciała".

Choć wyhodowane embriony są w stanie uwolnić hormon, który wywołuje pozytywny wynik testu ciążowego, samo zapłodnienie za pomocą laboratoryjnej wersji zarodka jest według naukowców nie tylko nieetyczne i nielegalne, ale i niemożliwe. Rozwinięty przez nich zarodek jest bowiem za duży, by z powodzeniem zagnieździł się w błonie śluzowej macicy.

ako/wka/Polsatnews.pl