Lego zapowiada walkę ze stereotypami. "Pracujemy nad tym, aby Lego było bardziej integracyjne"

Technologie
Lego zapowiada walkę ze stereotypami. "Pracujemy nad tym, aby Lego było bardziej integracyjne"
Pixabay/Alexas_Fotos

Firma Lego będzie pracować nad usunięciem stereotypów płciowych ze swoich zabawek. Decyzja zapadła po ujawnieniu wyników badań pokazujących szkodliwe uprzedzenia związane z przedmiotami dla najmłodszych. Wśród ankietowanych były także dzieci z Polski.

Globalne badanie zlecone przez firmę Lego wykazało, że produkty firmy nadal niosą ze sobą jednoznaczne skojarzenia z płcią, które pogłębiają stereotypy, także dotyczące możliwej przyszłości dzieci.

 

71 proc. badanych chłopców obawiało się, że zostaną wyśmiani, jeśli będą bawić się czymś, co określali mianem "dziewczęcych zabawek". Strach podzielali ich rodzice.

 

- Rodzice bardziej martwią się tym, że ich synowie doświadczą dokuczania za zabawę zabawkami związanymi z inną płcią niż na odwrót - powiedziała Madeline Di Nonno, dyrektorka naczelna Instytutu o Gender w Mediach Geeny Davis, która przeprowadziła badanie.

Międzynarodowy Dzień Dziewczynek

Duńska firma Lego zamówiła raport na Międzynarodowy Dzień Dziewczynek, obchodzony 11 października. Przebadano prawie 7000 rodziców i dzieci w wieku od 6 do 14 lat z Chin, Czech, Japonii, Polski, Rosji, Wielkiej Brytanii i USA.

 

Instytut został powołany przez aktorkę i aktywistkę Geenę Davis w 2004 roku, aby zwalczać negatywne stereotypy związane z płcią.

 

ZOBACZ: Klocki z trzciny cukrowej? Lego chce odejść od plastiku

 

- Zachowania związane z mężczyznami są nadal bardziej cenione - powiedziała Madeline Di Nonno. - Dopóki społeczeństwa nie uznają, że zachowania i czynności zwykle kojarzone z kobietami są tak samo cenne i ważne, rodzice i dzieci będą przyjmować je niepewnie - dodała.

 

Badanie wykazało ponadto, że rodzice nadal zachęcają synów do uprawiania sportu, podczas gdy córkom oferowano taniec, przebieranie się lub pieczenie. 

Głęboko zakorzenione uprzedzenia

Instytut Geeny Davis ustalił, że rodzice obu płci oceniali mężczyzn jako "bardziej kreatywnych", sześć razy częściej kojarzyli naukowców i sportowców z mężczyznami niż z kobietami.

 

- Te spostrzeżenia unaoczniają, jak głęboko uprzedzenia płciowe są zakorzenione - skomentowała Geena Davis.

 

ZOBACZ: Gdańsk. Rodzina okradła sklep z zabawkami

 

Z kolei prof. Gina Rippon, neurobiolożka i autorka książki "The Gendered Brain", stwierdziła: - Jeśli dziewczyny nie bawią się klockami Lego lub innymi zabawkami konstrukcyjnymi, nie rozwijają umiejętności przestrzennych, które pomogą im w późniejszym życiu. Jeśli lalki są kupowane dziewczynkom, ale nie chłopcom, chłopcy tracą umiejętności wychowawcze.

Klocki Lego będą bardziej integracyjne

- Ciężko pracujemy nad tym, aby Lego było bardziej integracyjne - powiedziała Julia Goldin, dyrektorka ds. produktu i marketingu w Grupie Lego.

 

- Tradycyjnie Lego było dostępne dla większej liczby chłopców, ale produkty takie jak Lego Dots (artystyczna linia rzemieślnicza) lub Lego City Wildlife Rescue Camp zostały specjalnie zaprojektowane, aby spodobać się chłopcom i dziewczętom - powiedziała Goldin. 

 

Goldin powiedział, że Lego nie oznacza już żadnego ze swoich produktów jako zabawka "dla dziewczynek" lub "dla chłopców". Na Lego.com konsumenci nie mogą wyszukiwać produktów według płci. Zamiast tego sklep można przeszukiwać śladem grup wiekowych lub kategorii.

 

- Testujemy wszystko na chłopcach i dziewczętach, włączając w to więcej kobiecych wzorów do naśladowania - powiedziała Goldin. 

 

an/grz / The Guardian
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie