Ekonomia lajków. Cudze oceny w internecie wpływają na nasze wspomnienia

Technologie
Ekonomia lajków. Cudze oceny w internecie wpływają na nasze wspomnienia
pixabay/athree23
Liczba polubień w social mediach może wpływać na nasze wspomnienia

Algorytmy aplikacji przypominające nam zdjęcia z przeszłości wpływają na nasze samopoczucie - wynika z najnowszych badań socjologów z brytyjskiego Universty of York. Okazało się, że możemy gorzej wspominać te zdarzenia, które... dostały mniej lajków.

Wskaźniki socjometryczne, takie jak polubienia na Facebooku, serduszka na Instagramie czy liczba komentarzy i udostępnień, jakie gromadzą nasze treści w mediach społecznościowych, to element czegoś, co eksperci nazywają "ekonomią lajków".

Wspomnienia z aplikacji

Socjologowie z Uniwersytetu w Yorku postanowili sprawdzić, czy te oceny mogą wpływać na nasze samopoczucie względem naszych własnych przeżyć z przeszłości. W tym celu prowadzili wywiady dotyczące tego, jak użytkownicy aplikacji podpowiadających "wspomnienia" stosunkują się do tego, co "wyławiane" jest z ich podświadomości.

 

ZOBACZ: "Mamy potrzebę bycia fit i sexy". Ekshibicjonizm w social media

 

60 uczestników badania, czyli użytkowników Facebooka, Apple Wspomnienia czy Timehop, wypowiadało się o tym, jak wpływa na nich to, co zobaczyli. Niektórzy respondenci uważali, że wspomnienia są "lekko przerażające" i inwazyjne, z kolei inni opisali je jako użyteczne "przypominajki" doświadczeń, o których zapomnieli.

 

Z badań naukowców wynika, że polubienia służą jako rodzaj walidacji wspomnienia. Oznacza to, że mamy skłonność do czucia się gorzej względem wydarzenia z naszej przeszłości, jeśli nie zostało ono docenione przez grupę znajomych za pomocą "kciuków" czy "serduszek".

Nie psuj sobie wspomnień

W szczególnych przypadkach – argumentują eksperci – nieotrzymanie odpowiedniej liczby lajków może prowadzić do obniżenia osobistej wartości, jaką przypisujemy wspomnieniu. Może się zdarzyć, że niska ocena społecznościowa treści, którą się dzielimy, może stać się elementem wspomnienia.

 

ZOBACZ: Królowa Elżbieta szuka specjalisty od social media. Ile płaci?

 

Jak podkreślają socjologowie, uczestnicy badania byli świadomi mechanizmu, który działa w ich głowach, ale trudno było im zerwać połączenie między samopoczuciem a liczbą polubień.

 

Z badań wynika jednak, że w niektórych przypadkach potrafimy przeciwdziałać wpływowi społecznego odbioru na nasze wspomnienia. Cześć uczestników wskazywała, że w wypadku błahych wspomnień liczba lajków nie ma takiego znaczenia. Inną skuteczną strategią jest... nie dzielić się wspomnieniami zbyt szeroko, by ich sobie nie popsuć.

pdb/bas / The Conversation / Polsatnews.pl
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie