Youtuber potrzebny od zaraz. W Słupsku powstaje pierwsza w Polsce klasa vlogerska

Polska
Youtuber potrzebny od zaraz. W Słupsku powstaje pierwsza w Polsce klasa vlogerska
Polsat News
W Słupsku powstaje pierwsza w Polsce klasa vlogerska

Coraz więcej dzieci korzysta z sieci, zanim nauczy się czytać. To nowa rzeczywistość, której naprzeciw postanowiła wyjść jedna z polskich szkół. Szalona fantazja czy realna odpowiedz na potrzeby młodzieży? Sprawdzamy czym jest klasa dla przyszłych vlogerów.

"Chcesz założyć własną markę lub kanał w mediach społecznościowych? A może wiążesz swoją przyszłość z szeroko pojętym marketingiem? Klasa Vlogerska jest dla Ciebie!" - czytamy na stronie I Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego w Słupsku. Klasa vlogerska, ma zastąpić profil dziennikarski, którego program dotychczas realizowała szkoła. To odpowiedź na zmieniający się rynek pracy i oczekiwania młodzieży. Uczniowie poza wiedzą teoretyczną będą realizować własny projekt i w toku trwania zajęć budować własną markę.

 

W ramach dodatkowych zajęć uczniowie nauczą się jak promować produkt za pośrednictwem mediów społecznościowych i sklepów internetowych. Ważnym elementem programu będzie rozwój umiejętności graficznych, potrzebnych do kształtowania własnej firmy.

 

Wideo: w Słupsku powstaje pierwsza w Polsce klasa vlogerska

  

Młodzi inaczej myślą o przyszłości

 

Powstanie takiej klasy nie powinno dziwić zwłaszcza w kontekście badań, o których pisaliśmy ostatnio na łamach polsatnews.pl. Z raportu "Aspiracje dziewczynek w Polsce", wynika, że 48 proc. nastolatek najchętniej widziałoby swoją przyszłość jako youtuberki, instagramerki lub tiktokerki.

 

ZOBACZ: Nastolatki chcą być youtuberkami i tiktokerkami. Coraz rzadziej rozważają studia

 

Wiele z nich w kolejnych wyborach wskazywało na zawód graficzki komputerowej lub twórczyni strony internetowej. Podobne swoją przyszłą karierę widzą nastolatki z innych zachodnich państw. W ankiecie zrealizowanej w 2019 roku na zamówienie firmy LEGO to właśnie bycie youtuberem i vlogerem młodzi wskazywali jako swój zawód marzeń.

 

Dwie rzeczywistości

 

Wiedzy o tym jak nastolatki korzystają z sieci, dostarcza nam raport Państwowego Instytutu Badawczego NASK Nastolatki 3.0. Wynika z niego, że najmłodsi sprawnie poruszają się w sieci już od siódmego roku życia. Z roku na rok ten wiek jeszcze się obniża. Dodatkowo wśród najważniejszych wniosków z badania czytamy, że wszyscy respondenci deklarowali, że korzystają z internetu kilka godzin dziennie. Średnia wynosiła około 4 godziny i 12 minut.

 

ZOBACZ: YouTuber nielegalnie wspiął się na szczyt Varso Tower, najwyższego budynku w UE

 

W innym raporcie, wydanym przez ten sam instytut czytamy, że już w 2016 roku 13,3 proc. uczniów szkół gimnazjalnych i 6,2 proc. uczniów szkól ponadgimnazjalnych, korzystało z sieci, zanim nauczyło się czytać.

 

Jednocześnie tylko 40 proc. uczniów ocenia, że szkoła ma pozytywny wpływ na rozwój ich kompetencji cyfrowych. Częściej niż nauczycieli jako osoby kształtujące umiejętności w tym zakresie wskazują rodzeństwo, znajomych, a przede wszystkim samorozwój.  

 

Zamiast narzekać na młodzież

 

Dziś większość kształcenia informatycznego w Polsce opiera się na nauce wykorzystywania konkretnego oprogramowania. Problem w tym, że często już w momencie pracy na nim jest przestarzałe. Tym bardziej stanie się więc takim, gdy ci sami uczniowie rozpoczną pracę zawodową. W tej sytuacji znacznie lepszym rozwiązaniem jest kształcenie umiejętności logicznego myślenia, weryfikacji pozyskanej wiedzy i zachowania bezpieczeństwa podczas korzystania z sieci. To kompetencje, które nawet w szybko zmieniającej się cyfrowej rzeczywistości pozostają aktualne i niezbędne.

 

Wciąż popularne myślenie o tym, że szkoła powinna być miejscem, w którym uczniowie pozostają online, nie wytrzymuje zderzenia z rzeczywistością. Młodzi ludzie niezależnie od tego jak wygląda lekcja, korzystają z sieci zaraz po jej zakończeniu. Kompetencje cyfrowe zdobyte w szkole mogliby wykorzystać, by bezpiecznie poruszać się po niej poza jej murami.

 

W tym kontekście pomysł na klasę vlogerską nie wydaje się szaloną fanaberią, a potrzebną inicjatywą. Na stornie I Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego w Słupsku czytamy, że absolwenci w przyszłości mogą zostać youtuberem, vlogerem, influencerem, dziennikarzem, fotografem lub dobrym marketingowcem, dzięki któremu absurdy rzeczywistości, niesprawiedliwość, ale też to, co dobre i cenne zostanie przedstawione światu. 

 

Kompetencje cyfrowe są tu tylko kolejnym narzędziem w rękach młodych, którzy za kilka lat wejdą ze swoimi pomysłami w dorosłe życie.

Karolina Olejak
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie