"To wiertło będzie kruszyć bariery niemożności". Rusza budowa tunelu między wyspami Wolin i Uznam

Polska
"To wiertło będzie kruszyć bariery niemożności". Rusza budowa tunelu między wyspami Wolin i Uznam
PAP/Marcin Bielecki
Według świnoujskiego magistratu, będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce

- To wiertło będzie kruszyć nie tylko warstwy ziemi, ale także bariery niemożności, uległości i słabości - mówił premier Mateusz Morawiecki, który wraz wicepremierem Jarosławem Kaczyńskim wzięli udział w uroczystości nadania imienia maszyny drążącej i rozpoczęcia drążenia tunelu pod dnem Świny łączącego wyspy Uznam i Wolin. - To konieczne, aby Polska trwała - podkreślił prezes PiS.

- Przed laty mój śp. brat powiedział, że silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu. To ważne słowa, którymi kierował się on i my kierujemy się, prowadząc politykę wobec tego regionu - powiedział Kaczyński.

 

- To słowa, które wyrażają dążenie do tego, by Polska była rzeczywiście jednolitym, zgodnie z konstytucją, państwem, scalonym, zintegrowanym, silnym - dodał.

 

ZOBACZ: Kaczyński: kto rozbija prawicę, działa przeciw Polsce, rodzinie i wartościom

 

Ta integracja - podkreślił - ma różne aspekty, w tym infrastrukturalny.

 

- Przez bardzo wiele lat było tak, że pewna część naszego terytorium, Pomorza Zachodniego, była w jakieś mierze od pozostałej części naszego kraju, ojczyzny, oddzielona i trzeba było to zmienić i rzeczywiście potrzebna była tutaj wola, bo ta inwestycja z punktu widzenia kalkulacji czysto ekonomicznych, takich zupełnie oderwanych od wszelkiego rodzaju innych przesłanek, mogłaby być poddawana w wątpliwość i była poddawana w wątpliwość - powiedział J. Kaczyński.

 

"Oczekiwany sukces"

 

- Rozpoczyna się wiercenie tunelu. To chwila ważna, chwila, która - mam nadzieję - zostanie zapamiętana, bo teraz już wiemy na pewno, że ten tunel powstanie i Zachodnie Pomorze, a co za tym idzie Rzeczpospolita Polska będzie połączona, będzie już pod każdym względem jednym państwem, jedną ziemią, jedną naszą wspólną ojczyzną - powiedział Kaczyński.

 

Wideo: rozpoczęcie drążenia tunelu pod Świną, inwestycja połączy wyspy Uznam i Wolin

  

Jego zdaniem jest to bardzo ważne w wielu wymiarach, zarówno gospodarczym, jak i kulturowym. - Kwestia, która musi być brana pod uwagę przez władze - nie tylko tutaj w Szczecinie, ale także w Warszawie - rządowe i samorządowe (...) to kwestia pełnej, kulturowej integracji, to kwestia odrzucenia tego fatalnego i ośmieszającego pomysłu niektórych, by wybierać sobie nowych przodków, nie tych, którzy byli naprawdę, tylko tych, którzy w istocie z nami nic nie mieli wspólnego, a niejednokrotnie na Polskę podnosili rękę - mówił prezes PiS.

 

- To wszystko jest pewna całość, to jest całość, której nie wolno rozrywać. To jest polityka, która musi być przedsięwzięciem w bardzo różnych aspektach, jedna - prowadzona przez wszystkich w ramach tej integracji ludzi, którym powierzono na różnych szczeblach władzę(...) To jest konieczne, by Polska trwała - podkreślił wicepremier.

 

"Wyraz imperialnych i mocarstwowych dążeń"

 

- Gazoport, planowany gazociąg Baltic Pipe wraz z tunelem pod Świną pokazują, czym jest racja stanu - powiedział premier Mateusz Morawiecki w piątek w Świnoujściu, podczas uroczystości rozpoczęcia drążenia tunelu między wyspami Wolin i Uznam.

 

- Dajemy wyraz i udowadniamy, że realizacja spójnego i silnego scenariusza działań w zakresie gospodarki i infrastruktury jest możliwa i konieczna - dodał Morawiecki.

 

ZOBACZ: Premier: mamy szansę przebić wzrost gospodarczy sprzed pandemii

 

Szef rządu przypomniał, że niedaleko przebiega gazociąg Nord Stream, "wyraz imperialnych i mocarstwowych dążeń naszego wschodniego sąsiada".

 

- W tych coraz trudniejszych okolicznościach musimy potrafić realizować swoje interesy i polską rację stanu.(...) Gazoport wraz z naszym gazociągiem bałtyckim da nam niezależność cenową od szantażu strony rosyjskiej - dodał Morawiecki.

 

"Kontynuujemy dzieło wzmocnienia polskiego wybrzeża"

 

- Kontynuujemy dzieło wzmocnienia polskiego wybrzeża, a naszym marzeniem jest, by stało się ono oknem na świat i wzmacniało nasze szanse rozwoju - powiedział w piątek premier Mateusz Morawiecki podczas inauguracji wiercenia tunelu pod Świną.

 

- Państwo polskie było gotowe do realizacji tego projektu ponieważ tak jak wzmocnienie wybrzeża było marzeniem Drugiej Rzeczpospolitej tak my kontynuujemy to dzieło. Naszym marzeniem jest silne wybrzeże, które jest nie tylko oknem na świat, ale które integruje Polskę ze światem i wzmacnia nasze szanse rozwoju - powiedział premier.

 

Premier przypomniał, że pierwsze plany dotyczące tunelu pod Świną powstały już w latach 60-tych ubiegłego wieku.

 

- To wiertło będzie kruszyć nie tylko warstwy ziemi, ale także bariery niemożności, uległości i słabości, bo wiele przedsięwzięć w Polsce, przedsięwzięć koniecznych do normalnego rozwoju w Polsce przez szereg dziesięcioleci natrafiały - mówił szef rządu. 

 

Inwestycja połączy wyspy Uznam i Wolin

 

W piątek rozpocznie się drążenie tunelu pod Świną; inwestycja połączy wyspy Uznam i Wolin. Obecnie z wyspy Wolin na wyspę Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, kursują promy pasażersko-samochodowe na dwóch przeprawach: Warszów - Centrum i tzw. karsiborskiej.

 

Uroczystości nadania imienia maszyny i rozpoczęcia drążenia tunelu w Świnoujściu udział weźmie premier Mateusz Morawiecki oraz prezes PiS Jarosław Kaczyński. 

 

- Najistotniejsze jest stałe połączenie ostatniego miejsca w Polsce, które nie ma takiego połączenia, a transport odbywa się tylko i wyłącznie przez połączenie promowe – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Jak dodał, "to jest z jednej strony symboliczny element włączenia tego miejsca, które przecież tyle lat czekało od czasów zakończenia drugiej wojny światowej na to, aby w końcu mieć stałe połączenie z Polską".

 

"To domknięcie pewnej niechlubnej historii"

 

- Wszyscy, którzy przede wszystkim latem wybierali się do Świnoujścia odczuli trudy tej podróży, to niejednokrotnie wielogodzinne wyczekiwanie przed wjazdem na prom w Karsiborzu – powiedział. Jak dodał, "inwestycja jest ze wszech miar oczekiwana, pożądana i konieczna".

 

To także domknięcie pewnej "niechlubnej historii" – kontynuował Gróbarczyk. Według niego, już w 2007 r. ówczesny premier Jarosław Kaczyński rozpoczął starania, aby zrealizować inwestycję. Później za rządów PO została ona zahamowana – powiedział. "My realizujemy zobowiązania, które kiedyś poczyniliśmy i to jest element dzisiaj dopełniający ten proces tak, aby za rok można było swobodnie wjechać do Świnoujścia właśnie tunelem pod Świną" – dodał.

 

ZOBACZ: Samochód wpadł do wody w Świnoujściu. Wydobyto ciała nastolatków

 

Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel) rozpocznie drążenie tunelu na wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości.

 

Gigantyczna maszyna o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy, powstała w Chinach. W październiku rozłożona na części przypłynęła do Świnoujścia; została rozładowana i przewieziona na plac budowy obok komory startowej na wyspie Uznam.

 

Maszyna TBM będzie w stanie wydrążyć maksymalnie sześć centymetrów tunelu w ciągu minuty. Drążąc, będzie jednocześnie układała betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów. Szacuje się, że na dobę ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu.

 

Najdłuższa przeprawa

 

Według świnoujskiego magistratu, będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce; 1484 metry tunelu drążonego TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.

 

ZOBACZ: Protest w Świnoujściu: "otwórzcie granicę, chcemy żyć, chcemy pracować"

 

Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gulermak.

 

Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r

dsk/msl/ml/ PAP, polsatnews.pl
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie