Zagórski: wszyscy obywatele i urzędy będą zobowiązani do komunikacji elektronicznej

Wszyscy obywatele i urzędy będą zobowiązani do komunikacji elektronicznej. To niezbędne i konieczne z punktu widzenia funkcjonowania państwa i obywateli - powiedział w środę sekretarz stanu w KPRM i pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa Marek Zagórski.
Podczas konferencji prasowej prezentującej strategię Poczty Polskiej na kolejne trzy lata Zagórski ocenił, że system e-Doręczeń, który ma ruszyć od 1 lipca 2021 r. to "nie tylko proces, w którym Poczta Polska obsługuje przesyłki elektroniczne, ale również uczestnictwo w procesie modernizacji państwa".
Minister Zagórski powiedział, że wdrożenie tego systemu nie tylko będzie zgodne z tempem rozwoju przemian polskiej administracji, ale również te przemiany przyspieszy. - Efekt będzie taki, że wszyscy obywatele, wszystkie urzędy będą zobowiązane do tego, żeby komunikować się tylko drogą elektroniczną - stwierdził.
ZOBACZ: Cyfryzacja w Polsce. Premier: chcę, by 2021 rok stał pod znakiem cyfrowej tożsamości
- Wymuszamy niejako taki efekt, w którym cały proces obiegu dokumentacji będzie procesem elektronicznym. To niezbędne i konieczne z punktu widzenia funkcjonowania państwa i obywateli, którzy przenieśli się do sieci i ten trend się nie odwróci - wyjaśnił Zagórski.
Według niego systemu elektronicznych doręczeń, które będą realizowane przez Narodowego Operatora Wyznaczonego czyli Pocztę Polską nie należy traktować jak kolejnej e-usługi, "ale jako instrument, który wspólnie z Pocztą pozwoli na przyspieszenie cyfryzacji państwa".
"Przed nami wspólna praca"
Według Zagórskiego zagrożeniem dla Poczty Polskiej jest "wyalienowanie się z pejzażu Polski, z mniejszych miejscowości". Jak podkreślił minister, ważne jest, żeby Poczta funkcjonowała i była dowodem na to, że państwo polskie istnieje. Jego zdaniem wyzwaniem będzie połączenie trendu związanego z koniecznością wdrożenia nowych rozwiązań cyfrowych z obecnością w fizycznej przestrzeni publicznej.
ZOBACZ: Uczniowie w całej Polsce objęci GRARANTANNĄ. Zarządziło ją Ministerstwo Cyfryzacji
- Myślę, że przed nami jest wspólna praca żeby znaleźć rozwiązania służące do tego, by Poczta mogła być partnerem dla swoich klientów, którzy są mniej zaawansowani cyfrowo, świadczyć usługi pośrednictwa między e-administracją a obywatelami mającymi mniejszy poziom zaawansowania kompetencji cyfrowych - podkreślił.
Zagórski zaznaczył, że oprócz celów biznesowych, Poczta Polska jako instytucja powinna cały czas pełnić ważną rolę w funkcjonowaniu państwa.
Czytaj więcej