Centralny Port Komunikacyjny. Wybrano doradcę strategicznego

Technologie
Centralny Port Komunikacyjny. Wybrano doradcę strategicznego
Materiały prasowe
pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister Marcin Horała.

Incheon International Airport, główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej, to zwycięzca postępowania ws. doradcy strategicznego Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformował we wtorek pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister Marcin Horała.

- Wybór doradcy strategicznego CPK to istotny kamień milowy na drodze do budowy nowego systemu transportowego dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Incheon to lotnisko o międzynarodowej renomie, a jednocześnie uznany partner na globalnym rynku lotniczym - powiedział we wtorek Horała podczas spotkania z dziennikarzami.

 

Umowa na trzy lata

 

Jak dodał, współpraca z tym portem daje CPK dostęp do "unikalnej wiedzy i specjalistycznego know-how, które będą nam potrzebne podczas realizacji megaprojektu CPK".

 

ZOBACZ: Sasin: CPK w żadnym wypadku nie jest zagrożony

 

Horała przekazał, że w grudniu spółka CPK planuje podpisać z hubem z Seulu umowę na trzy lata.

 

Spółka tłumaczy, że doradca strategiczny ma zapewnić wiedzę operacyjną i komercyjną z zakresu efektywnego zarządzania dużym lotniskiem przesiadkowym, która jest niezbędna na etapie opracowywania master planu i zaprojektowania.

 

Oferty od dwóch portów

 

Oferty w postępowaniu na doradcę strategicznego Centralnego Portu Komunikacyjnego złożyły dwa porty lotnicze: Incheon w Seulu i Narita w Tokio.

 

"Współpraca z portem Incheon daje CPK dostęp do unikalnej wiedzy i specjalistycznego know-how, które będą nam potrzebne podczas realizacji megaprojektu CPK" - powiedział.

 

Horała przekazał, że w grudniu spółka CPK planuje podpisać z hubem z Seulu umowę na trzy lata. Jej wartość na okres trzech lat opiewa na 3,5 mln euro.

 

Jak podkreślił pełnomocnik, port w Seulu jest czwartym na świecie jeśli chodzi o ranking Skytrax pod względem jakości obsługi, a na tej jakości CPK ma najbardziej zależeć.

 

- To lotnisko, która ma ogromne know-how, będzie nas wspierało wiedzą, której w Polsce nie ma, gdyż nigdy takiego projektu w Polsce nie realizowaliśmy - powiedział.

 

ZOBACZ: "Teraz potrzebny jest tam polityk". Horała zostanie pełnomocnikiem rządu ds. CPK

 

Horała zaznaczył, że "to oczywiście dopiero wstęp do współpracy". - Mamy nadzieję, że jeżeli się ona będzie dobrze układała, to będziemy zakres tej współpracy stopniowo, w trakcie posuwania się do przodu projektu, poszerzali w kierunku partnerstwa strategicznego, a docelowo - być może - inwestora branżowego. To oczywiście pokaże przyszłość - powiedział.

 

Obecny na spotkaniu wiceminister aktywów państwowych Janusz Kowalski, w imieniu nadzoru właścicielskiego nad CPK, wskazał na profesjonalizm i transparentność w wyborze doradcy strategicznego.

 

- CPK ma to być infrastrukturalne, technologiczne i geopolityczne koło zamachowe Polski, jako państwa, które będzie budowało swoją siłę w regionie i w całej Europie - powiedział.

 

Zdaniem prezesa spółki CPK Mikołaja Wilda, wybór doradcy strategicznego to "bardzo ważny etap w przygotowywaniu budowy CPK". Przypomniał, że spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła dialog konkurencyjny na doradcę strategicznego w połowie marca br.

 

"Dokonaliśmy najlepszego wyboru dla Rzeczypospolitej"

 

Komisja przetargowa wskazała na Incheon, a nie Naritę, kierując się kryteriami jakościowymi (doświadczeniem zespołu i metodologią realizacji zamówienia) oraz ceną. Jak przekazał, cena zaproponowana przez Koreańczyków była znacząco niższa niż w przypadku Japończyków. Pozostałe dwa kryteria także wypadły na korzyść Seulu.

 

- Pojedynek między Naritą i Incheon był zażarty. Wybór poprzedzało wieloetapowe postępowanie realizowane w formule dialogu konkurencyjnego. Obie firmy przedstawiły zespół znakomitych ekspertów. Ostatecznie zwyciężył Incheon z Korei Południowej, uzyskując nieco wyższą punktację w każdej z kategorii. Chciałbym jednak wyrazić również uznanie dla strony japońskiej i podziękować obu zespołom za miesiące wspólnej pracy - powiedział Wild.

 

ZOBACZ: Zakaz lotów. 9 państw na liście

 

Jak mówił, "dokonaliśmy najlepszego wyboru dla Rzeczypospolitej". - Jeżeli oczywiście nie wydarzy się po drodze procedura odwoławcza do Krajowej Izby Odwoławczej, to powinno się to skończyć finalizacją umowy, która powinna być podpisana w najbliższych tygodniach - wyjaśnił.

 

Wild przekazał, że umowa ma być podpisana na trzy lata, ponieważ CPK zakłada możliwość przekształcenia współpracy w partnerstwo na poziomie strategicznym, czyli wzięcie częściowo odpowiedzialności też inwestycyjnej za CPK bądź przez samego doradcę strategicznego, bądź przez firmy z nim związane. Jak mówił, spółka daje sobie na to czas do 2023 r., kiedy ma się skończyć etap prac przygotowawczych. Pierwsza łopata ma być wbita w 2023 r. i wtedy mają ruszyć roboty budowlane.

 

CPK i Incheon blisko stolic 

 

Incheon to główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej, zostało otwarte w 2001 r. Decyzja o budowie została podjęta po Igrzyskach Olimpijskich w Seulu w 1988 r. w związku z niewystarczającą przepustowością lotniska Gimpo.

 

Incheon znajduje się na wyspie Yeongjong-Yongyu, 52 km od centrum Seulu (CPK zostanie zbudowany 37 km od centrum Warszawy). W ubiegłym roku Incheon obsłużył 71 mln pasażerów.

 

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. 

pgo/wka/ polsatnews.pl, PAP
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie