Podwyżka akcyzy nie tak duża? Propozycja Senatu

Biznes
Podwyżka akcyzy nie tak duża? Propozycja Senatu
Pixabay/manfredrichter
Senatorowie obawiają się, że gdyby podwyżka akcyzy obowiązywała od 1 stycznia, naruszyłoby to ważną zasadę

Senacka komisja budżetu i finansów publicznych zaproponowała poprawkę, aby akcyza na wyroby tytoniowe i alkoholowe wzrosła w przyszłym roku o 3 proc., a nie o 10 proc., jak w uchwalonej przez Sejm nowelizacji ustawy. Podwyżka miałaby też wejść w życie później niż 1 stycznia.

- Chciałbym wnieść poprawkę dotyczącą wysokości, jeśli chodzi o procent podwyżki akcyzy, nie 10 proc. a 3 proc., dlatego, że uznajemy, że taki element był przedstawiany w ramach konsultacji i dlatego chcemy, żeby to co było przedmiotem konsultacji, znalazło się w projekcie ustawy - powiedział senator Leszek Czarnobaj (KO).

 

W przekazanym Radzie Dialogu Społecznego w sierpniu tego roku projekcie budżetu na rok 2020 zaplanowano 3-proc. indeksację na wyroby akcyzowe będące używkami.

 

ZOBACZ: Sejm zgodził się na podwyżkę akcyzy na alkohol i wyroby tytoniowe

 

Senacka komisja: podwyżka akcyzy powinna wejść później niż 1 stycznia

 

Komisja zgłosiła też poprawkę, która może opóźnić wejście w życie ustawy. Senatorowie opowiedzieli się za zapisem, aby ustawa weszła w życie "pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia". Może się więc okazać, że nowela zacznie obowiązywać pierwszego lutego, a nie pierwszego stycznia przyszłego roku.

 

Podczas wtorkowego posiedzenia komisji wiceminister finansów Jan Sarnowski poinformował, że wejście w życie podwyżki akcyzy na wyroby alkoholowe i tytoniowe 1 lutego 2020 r., a nie 1 stycznia 2020 r. to ubytek dochodu budżetu o 144 mln zł.

 

Zgodnie z nowelą przygotowaną przez rząd, zmiany miałyby wejść w życie 1 stycznia 2020 r., ale budzi to zastrzeżenia senackich prawników.

 

ZOBACZ: "Polska jednym z krajów UE o najniższych akcyzach na papierosy i alkohol"

 

Wątpliwości legislatora

 

Główny legislator Szymon Giderewicz wyjaśniał we wtorek, że chodzi o vacatio legis, czyli okres pomiędzy ogłoszeniem a wejściem w życie ustawy. Standardowo wynosi on 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy, co w przypadku ustaw podatkowych powinno być absolutnym minimum, a w przypadku podatków rozliczanych rocznie powinien być to termin 30-dniowy.

 

"Może się okazać, że termin 1 stycznia 2020 r. oznacza znacznie skrócenie terminu vacatio legis poza standardowy 14 dniowy, może też oznaczać nadanie ustawie mocy wstecznej" - ostrzegł we wtorek legislator. Dodał, że TK kwestionował określenie przez ustawodawcę vacatio legis w terminie 21 dni, który prezydent ma na podpisanie ustawy.

wka/ PAP

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze