Google najcenniejszą marką świata

Biznes
Google najcenniejszą marką świata
Flickr/Jon Russell/CC BY-SA 2.0

Najcenniejszą marką rankingu BrandZTM, obejmującym 100 najcenniejszych marek, to Google. Wyceniono ją na ponad 302 mld dol., co oznacza, że jej wartość w stosunku do 2017 r. wzrosła o 23 proc. - wynika z opublikowanego we wtorek rankingu WPP i Kantar Millward Brown.

Na kolejnym miejscu jest Apple - wart prawie 300,6 mld dol. i wzrostem o 28 proc., Amazon - 207,594 mld dol. i wzrostem o 49 proc. Całkowita wartość marek w rankingu BrandZ Top 100 odnotowała rekordowy wzrost w wysokości 21 proc., zwiększając wartość marek w rankingu o prawie 750 mld dolarów, teraz jego wartość wynosi 4,4 biliona dolarów. Trzy najszybciej rosnące marki pochodzą z Chin - marki z tego kraju rosną dwa razy szybciej niż marki amerykańskie.

 

Dzięki rosnącemu wykorzystaniu technologii opartych na inteligencji i danych - takich jak sztuczna inteligencja (AI) oraz rozszerzona rzeczywistość (AR) - w połączeniu z kreatywnym podejściem marketingowym, wielu markom udało się uzyskać dogłębne zrozumienie klientów, zaoferować im wygodę, spersonalizowane podejście i unikalne doświadczenie z marką.

 

Marki spoza USA rosną szybciej


Osiem marek, które zakwalifikowały się do pierwszej dziesiątki, to marki technologiczne albo związane z technologią. Ta kategoria dominuje w rankingach, a w niej Google i Apple, które zachowują miejsca pierwsze i drugie. Rosną one odpowiednio o 23 proc. do poziomu 302,1 mld dolarów oraz o 28 proc. osiągając 300,6 mld dolarów.

 

Amazon przesunął się na miejsce trzecie, wyprzedzając Microsoft, odnosząc wzrost 49 proc. do poziomu 207,6 mld dolarów. Natomiast Tencent wspiął się na miejsce 5, zostawiając w tyle Facebooka (nr 6) i osiągając wzrost wartości marki 65 proc. aż do poziomu 179 mld dolarów, przeskakując aż trzy miejsca w stosunku do wyników zeszłorocznych.

 

W bieżącym roku po raz pierwszy marki spoza Stanów Zjednoczonych rosły szybciej niż marki amerykańskie. 14 marek chińskich zakwalifikowało się do rankingu Top 100 w porównaniu tylko do jednej marki (China Mobile), która była obecna w 2006 r. Całkowita wartość Top 10 marek chińskich wzrosła o 47 proc. rok do roku.

 

Wzrost ten jest dwukrotnie większy niż marek amerykańskich (23 proc.). Widac też silny regionalny wzrost w innych częściach świata, między innymi w Indiach i Indonezji. W rankingu BrandZ Top 100 obecnych jest siedem marek azjatyckich (poza markami chińskimi). Ich sumaryczna wartość wzrosła o 14 proc. i osiągnęła 146 mld dolarów. Regionalny bank BCA (na miejscu 99) jest pierwszą marką indonezyjską w rankingu. Inną nową marką w tegorocznym badaniu jest Maruti Suzuki, która zakwalifikowała się do pierwszej dziesiątki marek samochodowych.

 

Chiny dominują


Pionierskie marki chińskie dominują wśród marek najszybciej rosnących w tegorocznym rankingu, wśród nich wiodąca marka JD.com (na pozycji 59) - po oszałamiającym wzroście wartości marki o 94 proc. wspomaganym przez zaangażowanie się jej w nowe kategorie, takie jak finanse. Alibaba (nr 9) to druga marka, po raz pierwszy obecna w pierwszej dziesiątce i odnosząca 92 proc. wzrost, po rozszerzeniu zasięgu globalnego oraz sukcesie Singles Day (obchodzonym 11 listopada).

 

Trzecią najszybciej rosnącą marką jest Moutai (nr 34) ze wzrostem w wysokości 89 proc.

 

Ranking najcenniejszych marek świata BrandZTM Top 100 Most Valuable Global Brands jest prowadzony od dwunastu lat przez Kantar Millward Brown.

 

PAP

prz/

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze