Awaria terminali płatniczych. Problemy z płatnościami w całej Polsce

Po godzinie 12:00 klienci banków zaczęli masowo zgłaszać problemy z płatnościami kartami oraz mobilnymi. eService potwierdziło, że "doszło do awarii w działaniu usług płatności bezgotówkowych". Usterka - zgodnie z komunikatem - została już usunięta.
Awaria dotyczyła największych banków w Polsce. W serwisie Downdetector, w którym intenauci zgłaszają problemy z serwisami lub usługami online, pierwsze doniesienia zaczłęy pojawiać się o godz. 12:00, natomiast godzinę później ich liczba zwiększyła się kilkukrotnie.
Nie dało się płacić kartą. Masowe zgłoszenia problemu
Jak podaje RMF FM, w części sklepów czy większych hipermarketach można było zapłacić wyłącznie gotówką, ponieważ terminale nie przetwarzały płatności za pomocą karty.
Po godzinie 14:00 instytucja eService, będąca operatorem kart płatniczych, terminali POS, a także płatności internetowych, wydała komunikat o awarii usług. Jak wynika z wiadomości, wina nie leżała po stronie banków.
Awaria płatności naprawiona
"Tuż po zdiagnozowaniu rozpoczęliśmy intensywne prace nad przywróceniem pełnej sprawności systemu. Nasz zespół techniczny pracuje nad rozwiązaniem tak szybko, jak to możliwe. Będziemy informować Was na bieżąco o postępach" - podano.
ZOBACZ: "Możliwe odgłosy i loty helikopterów". Alert RCB dla dwóch powiatów
Instytucja przeprosiła za wszelkie niedogodności. Niecałe dziesięć minut po wydaniu pierwszego komunikatu opublikowano jego uzupełnienie. "Informujemy, że wszystkie funkcjonalności już działają poprawnie" - przekazano.
W tym samym czasie wspomniany serwis Downdetector zanotował kolejną falę zgłoszeń o problemach. Na komentarz jednego z internautów, że "karty znów nie działają", przedstawiciele eService zarekomendowali ponowienie transakcji.
Ministerstwa obiecują wyjaśnienie awarii
Do awarii odniósł się minister finansów Andrzej Domański. We wpisie na platformie X napisał, że wszystko udało się przywrócić do poprawnego działania. "Jestem po rozmowie ze Związkiem Banków Polskich. Płatności kartami płatniczymi są przywrócone. BLIK również działa. Przyczyny awarii będą wyjaśnione" - przekazał.
Również minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Zapewnił, że przyczyny awarii zostaną wyjaśnione.
"Doszło dziś do awarii u jednego z operatorów płatności, co przez krótki czas powodowało problemy w korzystaniu z płatności bezgotówkowych. Obecnie sytuacja z pracą systemów wraca do normy. Powody awarii są analizowane, ale obecnie nic nie wskazuje na to, aby był to atak z zewnątrz. W przypadku dodatkowych informacji będziemy informować na bieżąco" - napisał.
Około godziny 15:00 firma zajmująca się płatnościami elektronicznymi przekazała, że zakończyła się awaria systemu eService. Wszystkie funkcjonalności działają już poprawnie - poinformowała firma .
Czytaj więcej