Płatne autostrady w Polsce? "Nie może być tak, że jeden płaci, a drugi jeździ za friko"

Polska
Płatne autostrady w Polsce? "Nie może być tak, że jeden płaci, a drugi jeździ za friko"
gov.pl
Minister infrastruktury zapowiada uregulowanie kwestii opłat za autostrady.

- Nie możemy tak dzielić Polaków, że kto mieszka na południu bardzo słono płaci koncesjonariuszowi, a ten, który mieszka lub jedzie na północ jeździ sobie za friko - w taki sposób minister infrastruktury Dariusz Klimczak odpowiedział w "Graffiti" na pytanie o to, czy autostrady w Polsce będą płatne.

Dariusz Klimczak zapowiedział w czwartkowej rozmowie w "Graffiti" przygotowanie nowego projektu opłat za jazdę polskimi autostradami.

 

- Kluczowy jest moment, gdy firmom, które dziś zarządzają niektórymi odcinkami autostrad w Polsce, skończy się koncesja. Na ten moment będziemy przygotowywać jasną, spójną i klarowną koncepcję, jak wyglądać ma odpłatność bądź ich brak, za autostrady - stwierdził.

 

ZOBACZ: "Interwencja". Dramat kupców z Marywilskiej 44. Zostali z niczym

 

- Dziś niektóre odcinki są bardzo drogie, a inne bezpłatne. Nie możemy tak dzielić Polaków, że kto mieszka na południu bardzo słono płaci koncesjonariuszowi, a ten, który mieszka lub jedzie na północ jeździ sobie za friko. Trzeba to ujednolicić – albo autostrady będą bezpłatne, albo będzie bardzo niska cena - dodał Dariusz Klimczak.

 

Minister infrastruktury powiedział, że już teraz jego resortowi udało się powstrzymać wprowadzenie opłat na odcinku A1 od Torunia do Gdańska, które od stycznia zamierzał wprowadzić poprzedni rząd. - Podjęliśmy decyzję, że dalej on będzie bezpłatny - stwierdził.

Dariusz Klimczak potwierdza aktualność planów na CPK

- Ja nie opowiadam, ja robię. Wiele inwestycji związanych z CPK jest na bieżąco realizowanych i jeżeli ktoś opowiada, że my mrozimy, hamujemy, to jest to nieprawda - powiedział Dariusz Klimczak w rozmowie z Marcinem Fijołkiem.

 

Minister infrastruktury poinformował, że tydzień temu odbył rozmowę w sprawie projektu centralnego lotniska z premierem. Jak stwierdził, by budowa CPK rzeczywiście miała sens, konieczne jest wzmocnienie ruchu lotniczego i wymiana sprzętu na lotniskach w Modlinie, na Okęciu, ale również innych portów regionalnych, "by LOT nie został wygryziony z rynku".

 

WIDEO: Płatne autostrady w Polsce? "Nie może być tak, że jeden płaci, a drugi jeździ za friko"

 

- Każdy, kto zna lotnisko Chopina wie, że panuje tam ogromny ścisk. Jeśli chcemy przyjmować duże maszyny i zastąpić je tymi mniejszymi, musimy wykonać szereg czynności. Jeśli nie wzmocnimy ruchu, czyli liczby samolotów, liczby pasażerów, nie możemy być spokojni o przyszłość i dobre funkcjonowanie lotniska - orzekł minister.

 

- Poprzednicy więcej mówili niż robili - ocenił Marcin Fijołek i zapowiedział, że plany budowy CPK wciąż są aktualne, a sam proces rozpocząć ma się w połowie przyszłego roku.

Zamach na Fico ostrzeżeniem dla polskiej klasy politycznej?

Dariusz Klimczak odwołał się również do zamachu na życie słowackiego premiera. 15 maja Robert Fico został postrzelony po wyjazdowym posiedzeniu rządu. Stwierdził, że sytuacja powinna być przypomnieniem dla polskiej klasy politycznej, że przekroczenie granic zdrowej debaty może doprowadzić do tragedii.

 

ZOBACZ: Ma urodzić się za 35 lat. Zatrzymała go policja

 

- Mieliśmy takich sytuacji kilka. Pamiętamy zamach na Pawła Adamowicza, na asystenta w Łodzi. Dla polskiej klasy politycznej to sygnał – obniżmy tony debaty politycznej. Nie może ona wciągać zwykłych ludzi w konflikt permanentny - orzekł minister.

 

- Nikt nie chce nudnej debaty, nudnych procesów politycznych, ale musimy wiedzieć, gdzie jest granica. Wczorajszy zamach pokazał, gdzie ona jest - podsumował Dariusz Klimczak.

 

Więcej odcinków "Graffiti" znajdziecie TUTAJ.

Paweł Sekmistrz / Polsatnews.pl
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie