Najbardziej oryginalny pysk wśród zwierząt. "Unikalna cecha ewolucyjna"

Najbardziej oryginalny pysk wśród zwierząt. "Unikalna cecha ewolucyjna"
Journal of Experimental Biology/Glenn Tattersall/Kevin Campbell
Badacze przyjrzęli się z bliska niezwykłym wypustkom na ryjku gwiazdonosa amerykańskiego

Kanadyjscy naukowcy postanowili przyjrzeć się w podczerwieni gwiazdonosowi amerykańskiemu. Niecodzienny ssak ma na ryjku ruchliwe wyrostki, służące mu jako narząd dotyku. Badacze odkryli, że unikalny organ nie musi być wcale dobrze ukrwiony, aby stworzenie z rodziny kretowatych mogło identyfikować nim swoje ofiary.

Gwiazdonos amerykański ma ryjek zbudowany z dwóch mięsistych, ruchliwych wyrostków. Gwieździsty twór składa się z 22 wypustek. Służą one ssakowi do szukania pożywienia.

Biolodzy postanowili przyjrzeć się nietypowemu narządowi w podczerwieni. Artykuł naukowy na ten temat został opublikowany w periodyku naukowym "Journal of Experimental Biology".

Niezwykły ryjek gwiazdonosa. Ma 100 tys. zakończeń nerwowych

Badacze podkreślają, że choć wypustki zwane promieniami nosowymi można porównać z trąbą słonia, nie służą wcale do łapania zdobyczy. Ssak z rodziny kretowatych wykorzystuje je wyłącznie do identyfikowania ewentualnego pożywienia. Na każdym z promieni znajduje się od 20 do 30 tys. receptorów dotyku, znanych jako narządy Eimera.

Posiadający ponad 100 tys. zakończeń nerwowych gwiazdonos jest najbardziej wrażliwym na dotyk stworzeniem wśród kręgowców. Dla porównania, ludzka dłoń posiada "tylko" 17 tys. receptorów dotyku.

- Gwiazdonosy amerykańskie potrafią także rozpoznawać zapachy pod wodą. Robią to poprzez szybkie wydychanie i wdychanie bąbelków, co umożliwia wykrywanie substancji zapachowych. Pomaga to oceniać, czy dany przedmiot jest jadalny - opisał jeden zautor badania Kevin Cambell, profesor fizjologii środowiskowej i ewolucyjnej na Uniwersytecie Manitoby w Winnipeg Kevin Campbell.

Imponująca może być także szybkość działania ssaka. Jest on w stanie znaleźć, zidentyfikować i spożyć nawet 13 owadów na sekundę.

Przyjrzeli się wypustkom w podczerwieni. "Unikalna cecha ewolucyjna"

Naukowcy zwracają uwagę, że gwiazdonos żyje w środowisku lądowym oraz wodnym. Nieizolowane wyrostki, takie jak ludzkie palce, szybko tracą swoją zwinność i wrażliwość na dotyk w zimnej wodzie. W związku z tym, naukowcy postanowili przyjrzeć się gwieździstym wypustkom w podczerwieni.

Przy pomocy kamery termowizyjnej zaobserwowano, że ryjek zwierzęcia wcale nie jest dobrze ukrwiony. Temperatura gwieździstych wypustek nie różniła się mocno od temperatury powietrza oraz wody w komorze badawczej.

Badacze przyjrzeli się gwiazdonosowi za pomocą kamery termowizyjnejJournal of Experimental Biology/Glenn Tattersall/Kevin Campbell
Badacze przyjrzeli się gwiazdonosowi za pomocą kamery termowizyjnej

- Wcześniejsze prace dotyczące innych ssaków zakładały, że narządy zmysłów wymagają wysokiego poziomu przepływu krwi do właściwego funkcjonowania - podkreślił drugi autor badania Glenn Tattersall, profesor nauk biologicznych na Uniwersytecie Brock w Ontario.

ZOBACZ: USA: Samotny niedźwiadek trafiony strzałką usypiającą. Zwierzę zmarło

Zdaniem badaczy, słabe ukrwienie ryjka gwiazdonosa to "unikalna cecha ewolucyjna", pozwalająca mu oszczędzać duże ilości energii. Zwierzę nie doświadcza bowiem radykalnej straty ciepła przy wkładania pyszczka do wody.

Oznacza to jednak także, że nos zwierzęcia jest mniej zdolny do odróżniania ciepła od zimna. "Prawdopodobnie nie odczuwa drętwienia ani bólu przy radykalnych zmianach temperatury" - podkreślili naukowcy.

jkm/sgo / polsatnews.pl