Nowy rozkład jazdy PKP Intercity. Będą dodatkowe Pendolino i pociągi międzynarodowe. Jakie zmiany?

Biznes
Nowy rozkład jazdy PKP Intercity. Będą dodatkowe Pendolino i pociągi międzynarodowe. Jakie zmiany?
PKP Intercity
Dodatkowe połączenia EIP - obsługiwane przez Pendolino - pojadą m.in. do Trójmiasta, Warszawy, Bielska-Białej i Krakowa

PKP Intercity chce przyciągnąć pasażerów, oferując nowe połączenia zagraniczne. Pojawią się dodatkowe pociągi do Berlina i czeskiej Pragi, a także - po wieloletniej przerwie - wróci dalekobieżny skład do Wilna. Przewoźnik dokłada też nowe kursy obsługiwane przez Pendolino - najszybszymi pociągami w jego taborze. W nowym rozkładzie jazdy będą też utrudnienia, czyli objazdy i zastępcze autobusy.

Nowy rozkład jazdy na kolei ważny będzie przez rok - od najbliższej niedzieli 11 grudnia niemal do końca 2023 roku. W jego trakcie PKP Polskie Linie Kolejowe wprowadzą kilka korekt, jednak główne założenia pozostaną z reguły niezmienione.

 

Nowe trasy i godziny odjazdów wprowadzają przewoźnicy regionalni, a także PKP Intercity - spółka mająca niemal monopol w Polsce na połączenia dalekobieżne. Jak poinformowało przedsiębiorstwo, od 11 grudnia więcej pociągów Pendolino pojedzie między Warszawą a Trójmiastem oraz Krakowem. Zarówno na pierwszej, jak i drugiej trasie, będzie ich po siedem dziennie w każdą stronę.

 

ZOBACZ: Barcelona. Zderzenie dwóch pociągów. Duża liczba poszkodowanych

 

"Nowe połączenia umożliwią między innymi podróż w najwyższym standardzie z Warszawy do Krakowa po godzinie 16:00, a od marca ze stolicy do Trójmiasta po godzinie 20:00" - oceniło PKP IC.

Wraca pociąg dalekobieżny na Litwę. Będzie też więcej składów do Berlina i Pragi

Przewoźnik oszacował, iż podróż z Gdyni do stolicy zajmą około trzech godzin - także w przypadku, gdy wybierzemy skład tańszy niż Pendolino, czyli na przykład TLK. Pojawi się też pociąg EIP łączący Pomorze z Bielskiem-Białą.

 

PKP Intercity uruchomi też pociąg "Hańcza" z Krakowa do Wilna. O szczegółach połączenia na Litwę i z powrotem, wracającego po kilkunastu latach, pisaliśmy na polsatnews.pl tutaj.

 

Ponadto o jeden pociąg więcej niż dotychczas pojedzie z Warszawy do Berlina - stolicy Niemiec. Wszystkie będą nazywać się "Berlin-Warszawa-Express", co oznacza, że w tabelach z godzinami odjazdów nie znajdziemy już "Wisły", "Berolinum" czy "Spree". Spółka zapewnia, iż trasę z Poznania - gdzie zatrzymają się te pociągi - do niemieckiej stolicy pokonamy w nieco ponad dwie i pół godziny.

 

Zdaniem PKP IC prostsze będą też przejazdy z Krakowa do Pragi "dzięki wydłużeniu do stolicy Czech relacji pociągu TLK 'Galicja', kursującego do tej pory pomiędzy dawną stolicą Polski a Ostrawą; po drodze pociąg będzie zatrzymywać się m.in. w Katowicach, Zabrzu i Gliwicach" - uściśliło.

Szybciej z Krakowa do Katowic. Podniesiono prędkość

Podróżni mają łatwiej orientować się również, o której godzinie odjadą pociągi z Lublina do Warszawy. Na tej trasie wprowadzony zostanie takt - składy ruszą z lubelskiej stacji pięć minut po pełnej godzinie. Regularność czasów odjazdów na co dzień nie jest często spotykana na polskiej kolei.

 

Państwowa spółka przekazała też, że skróci się czas przejazdu pomiędzy Krakowem a Katowicami. "Dzięki podwyższeniu prędkości na linii nr 133 najszybszy pociąg IC 'Wawel' na tej trasie pokona ten odcinek o 4 minuty szybciej, w 48 minut" - wyliczyła.

 

ZOBACZ: Kraśnik. Mimo nadjeżdżającego pociągu, wjechał na przejazd kolejowy. Jest nagranie

 

Zmiany również dla podróżujących do i z Łodzi. Jak poinformował przewoźnik nowy rozkład przyniesie im "istotną zmianę". "Włączenie do rozkładu stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec zapewni mieszkańcom oraz innym osobom podróżującym do i z Łodzi dodatkowe możliwości przesiadek do komunikacji miejskiej" - wyjaśnił.

Objazdy i komunikacja zastępcza. Trwają modernizacje szlaków kolejowych

Na ruch pociągów pod koniec 2022 i w 2023 roku nadal istotnie będzie wpływać modernizacja dworca Warszawa Zachodnia, obsługującej najwięcej pociągów dobowo w skali Polski.

 

"W związku z wprowadzeniem ruchu jednotorowego na stołecznej, dalekobieżnej linii średnicowej część pociągów będzie kursować przez stację Warszawa Gdańska lub Warszawa Śródmieście bądź w skróconej relacji do lub z Warszawy Wschodniej albo Warszawy Głównej" - podało PKP IC.

 

Na sieci kolejowej trwają też inne remonty, na przykład w Katowicach, nieopodal Białegostoku, między Wrocławiem a Warszawą, w granicach Opola, na szlaku z Poznania do Szczecina, jak i odcinku Zbąszynek - Poznań. To sprawi, że część pociągów pojedzie objazdami albo zostanie zastąpiona komunikacją autobusową.

Nowe Flirty dla PKP Intercity

W nowym rozkładzie jazdy PKP Intercity każdego dnia na tory będzie wyjeżdżać około 400 pociągów, w tym nowe lub zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne. - Od 2016 roku intensywnie inwestujemy w unowocześnienie floty pociągów i efekty są widoczne gołym okiem – nowy roczny rozkład jazdy po raz kolejny przynosi zwiększenie liczby komfortowych połączeń - stwierdził Marek Chraniuk, prezes spółki.

 

Podróżni wsiądą do nowych składów ED160 Flirt, m.in. na trasach Olsztyn - Wisła, Gdynia - Łódź, Kraków - Poznań, Kraków - Szczecin i Kraków - Radom - Warszawa.

wka / Polsatnews.pl
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie