Znikają unikatowe ślady dinozaurów w Świętokrzyskiem. Zaczęto je zabezpieczać, czasu jest niewiele

RDOŚ w Kielcach

Najcenniejszym obiektem w rezerwacie przyrody Gagaty Sołtykowskie (Świętokrzyskie) są tropy dinozaurów, pochodzące sprzed około 200 milionów lat, utrwalone na powierzchni piaskowca. Ślady stają się niestety coraz mniej wyraźne, dlatego zdecydowano o rozpoczęciu prac zabezpieczenia powierzchni z tropami dinozaurów. Prace potrwają do 15 listopada 2019 r.

Rezerwat przyrody Gagaty Sołtykowskie znajduje się w Nadleśnictwie Stąporków, obejmuje teren dawnej kopalni odkrywkowej glin ceramicznych wykorzystywanych do wyrobu cegieł. W jej ścianach i dnie odsłaniają się dolnojurajskie iły z wkładkami piaskowców.

W pokładach iłów występuje też rzadka bitumiczna odmiana węgla brunatnego - tzw. gagat - materiał jubilerski, nazywany także czarnym bursztynem. Najcenniejszym obiektem w rezerwacie przyrody są tropy dinozaurów, pochodzące sprzed około 200 milionów lat, utrwalone na powierzchni piaskowca.

Rekonstrukcja teropoda Kayentapus soltykoviensis

Tropy te, w dolinie meandrującej rzeki, pozostawiły dinozaury roślinożerne (zauropody) oraz drapieżne (teropody). Na podstawie odkrytych tropów udowodniono po raz pierwszy na świecie stadny tryb życia dinozaurów roślinożernych oraz dokonano rekonstrukcji żyjącego tu wówczas gatunku teropoda Kayentapus soltykoviensis.

Niestety czas i czynniki atmosferyczne powodują wietrzenie piaskowca oraz sprawiają, że ślady stają się coraz mniej wyraźne. Dlatego też Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach podjęła się, pod nadzorem naukowym i konserwatorskim, realizacji zadania polegającego na specjalnym zabezpieczeniu powierzchni z tropami dinozaurów, które będzie prowadzone do 15 listopada.

Rezerwat zajmuje powierzchnię 13,88 ha

Rezerwat przyrody Gagaty Sołtykowskie utworzony 25 lipca 1997 roku. Celem ochrony jest zachowanie ze względów naukowych, dydaktycznych i turystycznych, odsłonięć skał dolnojurajskich oraz interesujących okazów mineralogicznych i paleontologicznych wraz ze zbiorowiskami leśnymi i zbiornikami wodnymi, z całym bogactwem grzybów, roślin i faun.

Rezerwat zajmuje powierzchnię 13,88 ha.

grz/ polsatnews.pl