Norwegia. Powstanie pierwszy na świecie tunel dla statków. Budowę planowano od 100 lat

Świat
Norwegia. Powstanie pierwszy na świecie tunel dla statków. Budowę planowano od 100 lat
wikimedia/public domain
Tak mogą wyglądać portale dla statków.

Na zachodzie Norwegii rusza projekt budowy pierwszego na świecie tunelu, który umożliwi dużym statkom bezpieczną przeprawę bez konieczności wypływania na otwarte morze. Konstrukcja pod półwyspem Stadlandet ułatwi żeglugę między miastami Bergen a Alesund.

Budowa planowanego od ponad 100 lat tunelu pod półwyspem Stadlandet między fiordami Moldefjorden oraz Syltefjorden może ruszyć w 2022 roku.

 

ZOBACZ: W przyszłym roku w Norwegii zostanie sprzedany ostatni pojazd z silnikiem spalinowym

 

Uruchomienie traktu planowane jest na 2026 rok. Tunel będzie miał 1,7 km długości, 50 metrów wysokości oraz 36 metrów szerokości i pozwoli ominąć niebezpieczne wody.

Projekt został w maju zaakceptowany przez norweski parlament. W październiku w budżecie państwa zarezerwowano 440 mln koron (ok. 45 mln euro) na pierwszą fazę projektu.

"Przeprawa dla statków wykuta w skale"

Według Norweskiej Administracji Wybrzeża (Kystverket) obecnie trwają prace związane z wyłonieniem głównego wykonawcy tunelu. - Będzie to pierwsza na świecie pełnowymiarowa przeprawa dla statków wykuta w skale - podkreśla Pal Are Lilleheim z Kystverket.

 

ZOBACZ: Norwegia. Żona przyszłego premiera wyświęcona na pastora. "Jestem bardzo dumny"

 

Tunel nie skróci znacząco trasy opływających Skandynawię statków, ale sprawi, że jednostki unikną wypłynięcia na połączone z Oceanem Atlantyckim Morze Norweskie.

 

- Ze względu na warunki pogodowe tor wodny przy półwyspie Stadlandet to najbardziej niebezpieczny odcinek norweskiego wybrzeża - zaznacza Lilleheim.

Sztormy przez 100 dni w roku

Na wodach okalających półwysep Stadlandet sztormy występują przez 100 dni w roku. Silne prądy z Morza Północnego utrudniają nawigację, a wiele statków musi czekać na przepłynięcie nawet kilka dni. Od II wojny światowej na tym akwenie zginęły 33 osoby. Jak głosi legenda, Wikingowie nie decydowali się na opływanie półwyspu, a swoje łodzie przenosili lądem.

 

Powstanie tunelu ma także przyczynić się do rozwoju gospodarczego oraz turystyki. Z przeprawy będą mogły korzystać zarówno duże kontenerowce i wycieczkowce, jak i - w pewnych godzinach - żaglówki.

 

Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 3,4 mld koron (ok. 350 mln euro).

rsr / PAP
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie