Chorwacja. Zamontowano ostatnią część mostu Pelješac. Ułatwi dojazd do Dubrownika

Moto
Chorwacja. Zamontowano ostatnią część mostu Pelješac. Ułatwi dojazd do Dubrownika
YouTube/Hrvatske ceste
Montaż ostatniego elementu mostu łączącego chorwacką eksklawę wokół Dubrownika z resztą państwa

Koncertem i pokazem fajerwerków Chorwacji uczczono zamontowanie ostatniej części mostu Pelješac. Pozwoli on mieszkańcom i turystom dojechać do Dubrownika i okolic bez konieczności wjeżdżania na terytorium Bośni i Hercegowiny. - Najtrudniejsze było ułożenie stalowych pali na dnie zatoki - przyznał kierownik budowy.

Most Pelješac umożliwi dojazd z północnej i centralnej Chorwacji do jej południowych rejonów, gdzie centralnym miastem jest Dubrownik. 2,4-kilometrowa przeprawa pozwoli ominąć "klin" rozdzielający obie części państwa, którym jest wąskie terytorium należące do Bośni i Hercegowiny.

 

ZOBACZ: Od 1 lipca Unijny Certyfikat Covid. Ma ułatwiać podróże po Europie

 

Ostatni, 165. odcinek mostu został zainstalowany w nocy ze środy na czwartek. Stało się to trzy miesiące przed przewidywanym terminem, a jednocześnie trzy lata od rozpoczęcia budowy. Chorwaci uczcili ten moment pokazem sztucznych ogni i występami artystycznymi.

 

- Najtrudniejsze było ułożenie stalowych pali na dnie zatoki Morza Adriatyckiego, co ukończyliśmy w 2019 roku - mówił kierownik projektu Goran Legac, cytowany przez croatiaweek.com.

 

WIDEO: Budowa mostu Pelješac na półmetku. Obie części przeprawy są połączone

 

Budują drogi dojazdowe

Samochody przejadą przez most z maksymalną prędkością 90 km/h. W każdym kierunku będą dwa pasy ruchu, a także po jednym awaryjnym. Roboty na przeprawie nadal trwają. Obecnie budowlańcy zajmują się m.in. brukowaniem, zabezpieczaniem budowli, jak i hydroizolacją.

 

MAPA: Czerwony wskaźnik wyznacza miejsce budowy mostu

 

 

Chorwacka inwestycja nie obejmuje jedynie budowy Pelješac. Wciąż trwają prace nad około 30 kilometrami dróg dojazdowych do przeprawy. One, podobnie jak most, mają zostać otwarte tuż przed wakacjami w 2022 roku.

 

Budowa pochłonęła 550 mln euro, z czego 357 mln dołożyła Unia Europejska. Za powstanie mostu odpowiedzialni są chorwaccy oraz chińscy specjaliści, którzy m.in. zużyli 66 tysięcy ton stali oraz 70 tys. metrów sześciennych betonu.

wka / Polsatnews.pl
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie