Miliardy gwiazd i czarne dziury. Niezwykłe zdjęcie Drogi Mlecznej

Miliardy gwiazd i czarne dziury. Niezwykłe zdjęcie Drogi Mlecznej
X-ray/NASA/CXC/UMass/Q.D
- To, co widzimy na zdjęciu, to potężny, energetyczny ekosystem w centrum naszej galaktyki - powiedział Wang.

Miliardy gwiazd i niezliczone czarne dziury w centrum Drogi Mlecznej zostały ukazane na opublikowanym przez NASA zdjęciu. Fotografia przedstawia efekt obserwacji, które przez ponad dwie dekady były prowadzone przez orbitujące obserwatorium rentgenowskie Chandra.

Niezwykły obraz został opracowany przez Daniela Wanga, astronoma z University of Massachusetts Amherst (UMA). Naukowiec pracował nad nim ponad rok. Został opublikowany w "Monthly Notices of the Royal Astronomical Society".

ZOBACZ: NASA: Łazik Curiosity dokonał wielkiego odkrycia na Marsie. To ślady organizmów?

Zdjęcie ujawniło szczegóły gwałtownych zjawisk zachodzących w centrum naszej galaktyki.

- To, co widzimy na zdjęciu, to potężny, energetyczny ekosystem w centrum naszej galaktyki - powiedział Wang w rozmowie z AP. - Jest tam wiele pozostałości po supernowych, czarnych dziur i gwiazd neutronowych. Każda kropka lub cecha rentgenowska reprezentuje źródło energii, z których większość znajduje się w środku - dodał badacz.

"Mapa drogowa"

Pracę naukowca wspierało NASA. Udostępniono mu obserwacje z teleskopu kosmicznego Chandra "widzącego promienie rentgenowskie, a nie promienie światła widzialnego, które dostrzegamy na własne oczy. Mogą przeniknąć przez zaciemniającą mgłę - a wyniki są oszałamiające" - poinformowało UMA.

ZOBACZ: Fragmenty rakiety spadły na Ziemię. NASA piętnuje Chiny

Odkrycia Wanga określone zostały mianem "zarysu mapy drogowej", która może doprowadzić naukę do odpowiedzi na kluczowe pytania dotyczące historii naszej galaktyki.

- Jaka jest całkowita ilość energii wypływającej ze środka galaktyki? Jak jest produkowana i transportowana? I jak reguluje ją ekosystem galaktyczny? - wylicza kwestie, które należy zbadać, naukowiec.

rsr / The Guardian / NASA