Pesa: jeszcze w tym roku zbudujemy lokomotywę napędzaną wodorem

Technologie
Pesa: jeszcze w tym roku zbudujemy lokomotywę napędzaną wodorem
wikimedia/Paweł Telega/CC BY-SA 4.0
PESA nawiązała współpracę z wiodącymi ośrodkami technologicznymi.

Pesa Bydgoszcz jeszcze w tym roku wyprodukuje lokomotywę napędzaną wodorem. Pojazd jest już budowany, instalowane są poszczególne komponenty i latem będzie uruchamiany - zapowiedział w środę na kongresie Impact'21 prezes spółki Krzysztof Zdziarski.

- Zaczęliśmy prace nad pojazdem wodorowym już dwa lata temu. Zastanawialiśmy się od czego zacząć, żeby nie była to jaskółka, która nie doleci. Doszliśmy do wniosku wspólnie zresztą z Orlenem, który jest z wodorem obeznany, wodór stosuje w swojej technologii na co dzień i mniej się go boi niż inne przemysły, że może w zamkniętym obiegu rafinerii płockiej, czyli na torach wewnętrznych byśmy przygotowali taką lokomotywę wodorową. Nauczylibyśmy się z nią obchodzić wspólnie, czyli jako użytkownik i zespół tankujący, przygotowujący to paliwo - powiedział prezes Pesy.

 

ZOBACZ: Śląsk. Pierwsza kolejowa stacja na żądanie w regionie. Pociągi mogą się nie zatrzymać

 

Zdziarski zaznaczył, że w Pesie przystąpiono do intensywnych prac na lokomotywą wodorową, ale też nawiązano współpracę z wiodącymi ośrodkami.

 

Tak jak obiecaliśmy - na Impact dzisiaj było więcej o naszych wodorowych planach … a szczegóły w tekście poniżej … 🙂

Opublikowany przez PESA Bydgoszcz SA Środa, 12 maja 2021

 

- Projekt pojazdu najpierw został nakreślony, a dzisiaj już jest fizycznie budowany. Gotowe są ramy konstrukcyjnie, do firmy dotarło już ogniwo wodorowe z Kanady, a zbiorki dotrą na dniach. To wszystko montujemy, testujemy i zaczniemy uruchamiać w miesiącach letnich, tak we wrześniu - mówił Zdziarski.

Obiecujący nośnik energii

Szef bydgoskiej fabryki pokreślił jednocześnie, że wodór nie jest łatwym nośnikiem energii, ale jest bardzo obiecujący, bo ma bardzo dobre parametry fizyczne i chemiczne, jest czysty, ale też szeroko dostępny - występuje w powietrzu i wodzie.

 

ZOBACZ: Nowe prawa pasażerów pociągów. Jest zgoda Parlamentu Europejskiego

 

Zwrócił uwagę, że wodór jednak niebezpieczny, bo jest łatwopalny, wręcz wybuchowy i możliwy jest jego samozapłon, a także przenika w przypadku bardzo małych nieszczelności.

 

Zdziarski zaznaczył, że Pesa inicjuje rozmowy z instytucjami rządowymi i certyfikującymi w zakresie tworzenia prawa związanego z wykorzystaniem wodoru, tak aby wszystko było gotowe do czasu powstania lokomotywy wodorowej.

rsr/PAP
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie