"Media bez wyboru". Akcja, która pozbawiła Polaków dostępu do wiadomości

Polska
"Media bez wyboru". Akcja, która pozbawiła Polaków dostępu do wiadomości
Polsat News
Od środowego poranka nie można było przeczytać ani obejrzeć wiadomości na kanale Polsat News

Od środowego poranka nie można było przeczytać ani obejrzeć wiadomości na kanale Polsat News oraz w portalu polsatnews.pl. Specjalna wersja serwisu miała związek z akcją "media bez wyboru". W proteście zjednoczyły się liczne prywatne media, które opublikowały wspólne oświadczenie.

Przeciw wprowadzeniu dodatkowego obciążenia mediów protestowali od środowego poranka w ramach akcji "Media bez wyboru" liczni nadawcy prywatni. Telewizja Polsat News zamiast programu zdecydowała się nadawać specjalny komunikat, natomiast czytelnicy portalu polsatnews.pl nie mogli przeczytać żadnych artykułów informacyjnych. Do akcji przyłączyły się także stacje radiowe, m.in. RMF FM, ZET, TOK FM, Rock Radio - zamiast audycji stacje nadawały komunikat specjalny.

 

- Jesteśmy na etapie prekonsultacji tego projektu. To zostało wprowadzone w wielu krajach UE, m.in. Francji, Belgii czy Wielkiej Brytanii. Inne kraje wprowadziły tę daninę, ponieważ mamy taką sytuację, że cyfrowi giganci unikają opodatkowania - poinformował w TVP Info rzecznik rządu Piotr Müller.

 

ZOBACZ: "Haracz uderzający w polskiego widza". List otwarty ws. podatku od mediów

 

Jak dodał, "ten podatek będzie wynosił od 2 do 15 proc., a wszystkie środki finansowe mają być przeznaczone na zdrowie i fundusz zabytków". - To taka opłata solidarnościowa, która obowiązuje w wielu krajach UE. Ja nie dziwię się, że każdy chce unikać podatków, ale zbyt długo trwa w UE dyskusja nad podatkiem cyfrowym, więc dużo krajów zdecydowało się na regulacje krajowe - mówił rzecznik rządu.

 

"Firmy, które stać na to"

 

- To są firmy, które przekraczają odpowiedni wysoki próg dochodu, czyli firmy, które stać na to, by w sposób solidarny podzielić się przychodami. Zachęcamy do tego, by usiąść do dialogu, by porozmawiać o projekcie, po to jest ten etap konsultacji - dodał.

 

Przyznał, że "dziwi go oburzenie i forma na tym etapie". - W tej chwili jest czas na zgłaszanie uwag i korekt. Czymś nadzwyczajnym jest to, że giganci cyfrowi nie płacą podatków. Tego chcemy uniknąć, a zebrane z tego środki chcemy przeznaczyć na NFZ, na pomoc po covidzie i ochronę zabytków - tłumaczył Müller.

 

Akcję poparła większość przedstawicieli partii opozycyjnych. Warszawski radny z Bielan Jan Strzeżek opublikował oświadczenie podpisane przez Magdalenę Srokę. Przekazała w nim że "Porozumienie Jarosława Gowina z niepokojem analizuje projekt nowego podatku od mediów. Projekt ten na żadnym etapie nie był z nami konsultowany. Jednocześnie z uwagą wsłuchujemy się w głos mediów i obywateli". Finalne stanowisko ma zostać przestawione w najbliższych dniach.

 

"Równość szans" na rynku medialnym

 

O nowym pomyśle dyskutowali goście wtorkowej "Debaty Dnia" w Polsat News. Zdaniem Jarosława Krajewskiego z PiS to rozwiązanie "zapewni równość szans" na rynku mediów w Polsce.

 

- Jestem zwolennikiem tego, aby tych cyfrowych gigantów potraktować w sposób, który zapewni równość szans, także polskich mediów. Ci giganci unikają płacenia należnych podatków - stwierdził Krajewski. 

 

ZOBACZ: Profil IPN na Facebooku odblokowany, firma przeprasza

 

Innego zdania był Robert Winnicki z Konfederacji. - To nie uderzy wcale w tych gigantów cyfrowych, których powinniście zmusić przede wszystkim do tego, żeby nie cenzurowali w sieci. Nie potraficie tego zrobić od sześciu lat, boicie się ich. Stworzyliście państwo silne wobec słabych i słabe wobec silnych - powiedział polityk.

 

Wspólne oświadczenie mediów

 

Wprowadzane pod pretekstem Covid-19 obciążenie mylnie nazywano "składką". Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, sport oraz media.

 

ZOBACZ: "Haracz uderzający w polskiego widza". List otwarty ws. podatku od mediów

 

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

  1. osłabienie a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,
  2. ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
  3. pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
  4. faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 - 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalne media.

Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążanie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

 

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

 

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19.

 

Sygnatariusze listu:

 

  • Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura
  • Agora S.A.
  • AMS S.A.
  • ASTA-NET S.A.
  • Bonnier Business
  • Burda Media Polska
  • CANAL+
  • Dziennik Trybuna
  • Dziennik Wschodni
  • Edipresse Polska
  • Eleven Sports Network sp. z o.o.
  • Euractiv.pl
  • Fundacja Reporterów
  • Gazeta Radomszczańska
  • Gazeta Żoliborza
  • Green Content Sp. z o.o.
  • Gremi Media S.A.
  • Grupa Eurozet
  • Grupa Interia.pl sp. z. o.o.
  • Grupa Medialna WTK
  • Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o.
  • Grupa RMF
  • Grupa ZPR
  • Helios S.A.
  • IBERION sp. z o.o.
  • Infor Biznes
  • Inpress sp. z.o.o.
  • Kino Polska TV S.A.
  • Lemon Records sp. z o.o.
  • Marshal Academy
  • Music TV sp. z o.o.
  • Muzo.fm sp. z o.o.
  • naTemat.pl
  • NOWa Gazeta Trzebnicka
  • OKO.press
  • Polityka
  • Polska Press Grupa
  • Prasa Beskidzka
  • Ringier Axel Springer Polska
  • STAVKA Sp. z o.o.
  • Superstacja sp. z o.o.
  • Telewizja Polsat sp. z o.o.
  • Telewizja Puls Sp. z o.o.
  • Telewizja Regionalna TVT
  • TIME S.A.
  • TV ASTA
  • TV Spektrum sp. z o.o.
  • TVN S.A.
  • Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin
  • Tygodnik Powszechny
  • Tygodnik Regionalny 7 dni Częstochowa
  • Wirtualna Polska
  • Wydawnictwo Bauer
  • Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan
  • Wydawnictwo Magraf
  • Wydawnictwo Nowiny
  • Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze - Tygodnik Podhalański
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie