Kwadrat tylko dla Ritter Sport. Milka przegrała w sądzie
"Kwadratowa. Praktyczna. Dobra" - takim hasłem od dziesięcioleci reklamuje się niemiecka firma Alfred Ritter. Monopol na kształt słynnego przysmaku chciała jej ukrócić Milka. Federalny Trybunał Sprawiedliwości (BGH) w Karlsruhe (Badenia-Wirtembergia) ostatecznie rozstrzygnął spór między producentami czekolady.
W czwartek "Die Welt" podał, że Ritter Sport może być jedyną kwadratową czekoladą na sklepowych półkach niemieckich supermarketów.
Urteil des BGH: Nur Ritter Sport darf quadratisch sein https://t.co/9cDtBVEeHN
— Süddeutsche Zeitung (@SZ) July 23, 2020
Federalny Trybunał Sprawiedliwości (BGH) w Karlsruhe orzekł w ostatniej instancji, że producent z Waldenbuch (koło Stuttgartu) zachował wyłączne prawo do kształtu swojej czekolady. Szwajcarska Milka przez dziesięć lat próbowała ukrócić konkurencji prawo do nietypowej formy produktu.
Nie kształt a jakość
Marka nie może rościć sobie ochrony, kiedy jej podstawą jest wyłącznie forma, "która nadaje towarowi zasadniczą wartość". Jednak w przypadku Ritter Sport sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Kwadratowa czekolada sugeruje tu pochodzenie wyrobu, co również wpływa u konsumenta na oczekiwanie związane z jakością. Z kolei forma nie jest wartością artystyczną. Nie wpływa również na różnice cenowe.
O tym, że sprawa trafi do Trybunału Sprawiedliwości (BGH) w Karlsruhe, pisaliśmy już w maju. Kilka miesięcy temu prawnik Rittera twierdził, że nikt nie kupuje wyrobów wyłącznie ze względu na kształt.
ZOBACZ: Kwadratowa czekolada w sądzie. Koncerny walczą o prawo do kształtu
Jak wówczas podkreślał: "chodzi o jakość, składniki, ważna jest konsumpcja". Natomiast reprezentant Milki uważał, że fundamentem sukcesu Ritter Sport jest właśnie slogan reklamowy, który nawiązuje do kształtu kwadratu i tego, że produkt jest funkcjonalny. Na pomysł, by niemiecka czekolada miała kwadratowy kształt w 1932 roku wpadła założycielka firmy Clara Ritter.