Czy koronawirus uciekł z laboratorium? Eksperci wyjaśniają

Czy koronawirus uciekł z laboratorium? Eksperci wyjaśniają
PAP/EPA/Filippo Venezia
W sieci krążą spekulacje, że koronawirus mógł uciec z laboratorium

W sieci nieustannie pojawiają się informacje, że nowy koronawirus powstał w laboratorium. Uczeni z Australii sprawdzili jednak, że patogen nie uciekł laborantom. - Wszystkie dotychczasowe dowody wskazują na to, że wirus wywołujący COVID-19 jest pochodzenia naturalnego, a nie sztucznego - wyjaśnia immunolog Nigel McMillan z Menzies Health Institute Queensland.

McMillan wyjaśnia, że niektórych "sekwencji" wirusa nie dałoby się wyprodukować w laboratorium.

W wyniku naturalnych procesów

W magazynie "Nature Medicine" opublikowano badanie, które naukowcy prowadzili na genomie SARS-CoV-2. Udało im się ustalić, że wirus nie został poddany mutacji genetycznej.

ZOBACZ: WHO: nie można na razie określić pochodzenia koronawirusa

- Porównując dostępne dane dotyczące sekwencji genomu dla znanych szczepów koronawirusa, możemy zdecydowanie ustalić, że SARS-CoV-2 powstał w wyniku naturalnych procesów - poinformował immunolog Scripps Research prof. Kristian Andersen.

- Dwie cechy wirusa, mutacje w części RBD białka kolczastego i jego wyraźny szkielet, wykluczają manipulację laboratoryjną jako potencjalne źródło SARS-CoV-2 - dodał.

Najbliższy znany krewny SARS-CoV-2

W sieci krążą spekulacje, że wirus "uciekł" z laboratorium Wuhan Institute of Virology (WIV).

- Najbliższym znanym krewnym SARS-CoV-2 jest wirus nietoperza o nazwie RaTG13, który był przetrzymywany w WIV. Istnieją pewne nieuzasadnione spekulacje, że ten wirus był źródłem SARS-CoV-2 - wyjaśnia wirusolog ewolucyjny z University of Sydney, Edward Holmes.

ZOBACZ: "Mamy lek na Covid-19. Pierwsze testy na chorych w maju"

- Jednak próbki RaTG13 pobrano z innej prowincji Chin (Yunnan), gdzie po raz pierwszy pojawił się COVID-19, a poziom różnic pomiędzy sekwencjami genomu między SARS-CoV-2 a RaTG13 odpowiada średnio 50 latom zmian ewolucyjnych - dodał naukowiec. Według niego musiałoby upłynąć co najmniej 20 lat, aby skumulować w zmutowanym wirusie taką liczbę różnic.

Instytut w Wuhan wielokrotnie zaprzeczał oskarżeniom o to że jest źródłem pandemii. W marcu szefowa badań nad koronawirusem nietoperzy w WIV, Shi Zhengli, wyjaśniła, że ​​kiedy po raz pierwszy otrzymała próbki od wczesnych pacjentów z COVID-19, natychmiast przeprowadziła dokładne badanie na swoim oddziale, nie znajdując żadnej zgodności między wirusami, które były w jej laboratorium.

Kiedy nastąpiły mutacje?

Wirusy mogą mutować naturalnie w dowolnym miejscu - u gospodarzy zwierzęcych, u ludzi, a nawet w hodowlach komórek laboratoryjnych. Niestety, trudno jest ustalić, gdzie i jak nowy koronawirus uzyskał swoje mutacje, chociaż większość badaczy uważa, że ​​proces ten obejmował gospodarza zwierzęcego.

Ponadto naukowcy nadal badają, czy mutacje niezbędne do spowodowania nowej choroby wystąpiły przed lub po tym, jak SARS-CoV-2 przeniósł się na ludzi.

pgo/hlk/ sciencealert.com, polsatnews.pl