Szybki jak samolot, ale tańszy. Taki ma być hyperloop

Technologie
Szybki jak samolot, ale tańszy. Taki ma być hyperloop
Hyper Poland

Prace nad powstaniem nowoczesnego środka komunikacji, który byłby jednocześnie szybki jak samolot i tani jak transport drogowy, coraz bardziej zaawansowane. Polscy eksperci w gronie pionierów.    

Hyperloop to projekt nowego środka transportu pasażerskiego i towarowego finansowany przez amerykańskiego przedsiębiorcę Elona Muska. Jego głównym celem jest stworzenie systemu transportowego, który byłby szybki jak transport lotniczy i tani jak drogowy.

 

Według założeń kapsuła zabierająca do 28 osób poruszałaby się w specjalnej rurze z obnażonym ciśnieniem do 1 proc. ciśnienia atmosferycznego, co zmniejszyłoby opory powietrza i pozwoliłoby osiągnąć prędkość dźwięku (ok. 1200 km/h).

 

Porozumienie w celu rozwoju nowej technologii

 

W ostatnich dniach państwa UE poprzez krajowe organizacje normalizacyjne (m.in. Polski Komitet Normalizacyjny) utworzyły specjalny komitet (Joint Technical Committee - JTC 20) w celu przygotowania jednolitych rozwiązań, na bazie których hyperloop będzie powstawał w poszczególnych częściach kontynentu.

 

ZOBACZ: SpaceX wysłała załogową kapsułę na stację kosmiczną

 

Hyper Poland jest jedną z czterech firm (poza hiszpańską Zeleros, holenderską Hardt i kanadyjską, ale działającą w Europie, Transpod), które zainicjowały prace Komitetu. Polscy eksperci z jednej strony będą rozwijali tę najnowocześniejszą technologię transportową, z drugiej - będą doradzali w sprawie standardów, które mają obowiązywać na całym kontynencie.

 

Krok w stronę ewolucji transportu

 

- Hyper Poland jest jedyną firmą na świecie, która koncepcje wymyślone przez Elona Muska postanowiła traktować etapowo i wdrażać w trzech odsłonach. Jej wysiłki skupiają się obecnie na budowie rozwiązania nazwanego magrail, pozwalającego na użycie technologii lewitacji magnetycznej w ramach rozbudowy istniejącej infrastruktury kolejowej - powiedział polsatnews.pl Marcin Niewęgłowski z firmy Digital Now.

 

- Polscy przedsiębiorcy i inżynierowie zdają sobie sprawę z tego, że realizacja tego planu w pełni to kwestia względnie odległej przyszłości. Dlatego pracują nad rozwiązaniem, które stanie się istotnym krokiem w ewolucji kolei i transportu w ogóle, a które może zostać wdrożone w ciągu najbliższych kilku lat - zaznaczył.

 

ZOBACZ: Darmowe napoje w Pendolino nie dla wszystkich. "Przyczyny handlowe"

 

W celu poszerzenia prac nad możliwościami jego wdrożenia, Hyper Poland uruchomiło drugą rundę finansowania inwestorskiego (equity crowdfunding) na brytyjskiej platformie Seedrs.

 

Zebrane środki posłużą jako wkład własny do grantu w wysokości 16,5 mln złotych, przyznanego firmie przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

emi/ polsatnews.pl

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze