Przybywa aut elektrycznych i stacji ładowania. Rynek czeka na informacje o dofinansowaniu

Moto
Przybywa aut elektrycznych i stacji ładowania. Rynek czeka na informacje o dofinansowaniu
Wikimedia Commons/Morio/CC-BY-SA-3.0
Ekspert wskazał, że przez brak dobrych rozwiązań, auta zamówione przed dealerów blokują place parkingowe przy punktach sprzedaży

Po Polsce jeździ prawie 9,1 tys. aut elektrycznych – wynika z najnowszego licznika elektromobilności. Tylko w styczniu br. zarejestrowano ich 462, czyli o 191 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019 r. Ponadto liczba stacji, na których można ładować elektryczny samochód, przekroczyła tysiąc. Oznacza to, że na jedną przypada około dziesięciu pojazdów na prąd.

Według licznika na koniec stycznie 2020 r. po polskich drogach jeździło 9 099 samochodów osobowych z napędem elektrycznym, z których 60 proc. stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) – 5 415, a pozostałą część 3 684 sztuk stanowią hybrydy typu plug-in (pół-elektryczne, które można zasilać prądem z sieci).

 

Ponadto liczba elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych w analizowanym okresie zwiększył się do 541 sztuk, natomiast autobusów elektrycznych do 225.

 

ZOBACZ: Nowy wzór tablic rejestracyjnych dla aut elektrycznych i napędzanych wodorem

 

W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec stycznia osiągnęła liczbę 6 322 sztuk - czytamy.

 

"Zamówione pojazdy blokują place parkingowe"

 

Według dyrektora zarządzającego Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych (PSPA) Macieja Mazura, zapowiedzi dotyczące obniżenia poziomu dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych znajdują swoje odbicie w rozwoju rynku.

 

- Potencjalni nabywcy elektryków czekają na ujawnienie konkretnych kwot wsparcia, natomiast osoby, które już dokonały rezerwacji, licząc na dotacje w pierwotnej wysokości, wstrzymują się z realizacją zakupu. W konsekwencji zamówione przez dealerów pojazdy blokują place parkingowe przy salonach sprzedaży - wskazał.

 

Dodał, że zdaniem branży, konieczne jest jak najszybsze podanie do publicznej wiadomości informacji zarówno na temat ogłoszenia pierwszego naboru wniosków, konkretnych kwot dotacji, jak i sumy środków alokowanych na wsparcie.

 

"Uruchomienie dopłat dla przedsiębiorców nie nastąpi przed drugą połową 2020 r."

 

Jakub Faryś, szef Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), powiedział, że rynek "potrzebuje jasnych i czytelnych informacji o systemie wsparcia w perspektywie najbliższych lat".

 

ZOBACZ: Darmowe taksówki dla kobiet. Będą je rozwozić nocą do domów po zakrapianych imprezach w Oslo

 

- Aby klienci indywidualni poważnie myśleli o nabyciu samochodu elektrycznego muszą mieć pewność warunków finansowania, rządowego wsparcia zakupów. Bez stabilnej i przemyślanej polityki wobec samochodów elektrycznych nie osiągniemy wzrostów rejestracji i pozostaniemy na poziomie kilkuset sztuk rocznie - wyjaśnił.

 

Faryś zwrócił uwagę, że wciąż czekamy na notyfikację przez Komisję Europejską rozporządzenia dotyczącego dofinansowana dla firm.

 

- Niestety, wygląda na to, że uruchomienie dopłat dla przedsiębiorców nie nastąpi przed drugą połową tego roku, a przecież sprzedaż do firm stanowi ok. 3/4 rynku nowych samochodów - stwierdził. 

 

Przybywa stacji ładowania aut elektrycznych

 

Zgodnie z danymi PSPA oraz PZPM, wraz ze wzrostem liczby pojazdów, rozwija się również ogólnodostępna infrastruktura ładowania.

 

Pod koniec stycznia br. w Polsce funkcjonowało 1049 stacji ładowania pojazdów elektrycznych. 30 proc. z nich stanowiły tzw. szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a pozostałe były wolnymi ładowarkami prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W ostatnim miesiącu przybyło 38 stacji.

 

Licznik elektromobilności, aktualizowany przez PZPM i PSPA, dostępny jest na stronach internetowych organizacji. Pokazuje, ile pojazdów elektrycznych porusza się aktualnie po polskich drogach i ile działa stacji ładowania.

 

Dane zostały opracowane przez PZPM i PSPA na podstawie złożonych analiz danych pochodzących m.in. z Centralnej Ewidencji Pojazdów, a także własnych badań i prowadzonych ewidencji.

wka/ PAP, polsatnews.pl

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze