"Klikam z głową #keepCTRL". Kampania edukacyjna dla dzieci
Przemoc, hejt, patostream, sexting - to tylko część zjawisk, z którymi młodzież styka się w internecie. Urząd Komunikacji Elektronicznej rusza z nową kampanią "Klikam z głową #keepCTRL" - by ostrzec dzieci i ich opiekunów przed niebezpiecznymi zjawiskami w sieci. - Ponad połowa rodziców przyznaje się, że właściwie w ogóle nie kontroluje, co ich dzieci robią w sieci - mówi prezes UKE w Polsat News.
Prawie 9 na 10 dzieci korzysta na co dzień z internetu, przede wszystkim do gier online (69 proc.), słuchania muzyki (59 proc.) oraz oglądania filmów (53 proc.).
Przemoc, okrucieństwo, seks
Z badania przeprowadzonego w 2018 roku przez firmę Danae na zlecenie UKE wynika, że dzieci najczęściej napotykały w sieci na nieodpowiednie do ich wieku treści, w tym przemoc, okrucieństwo, nagość oraz akty seksualne. Większość rodziców twierdzi, że w internecie jest zbyt dużo przemocy, seksu i przekleństw.
Kontakt z nieodpowiednimi treściami może powodować problemy z nauką, zaburzenia emocjonalne, wyobcowanie, kompleksy oraz problemy zdrowotne. Istotna więc jest edukacja dzieci i ich opiekunów w zakresie bezpiecznego korzystania z internetu.
Cztery filmy
Akcja "Klikam z głową #keepCTRL", skierowana do dzieci w klasach 6-8. Jej celem jest zwrócenie uwagi m.in. na takie zjawiska, jak wyzwania w sieci, sexting/sextortion, hejt oraz FOMO, MOMO, FOJI i JOMO.
ZOBACZ: "DGP": o tym nie porozmawiasz na Facebooku
W ramach kampanii edukacyjnej UKE powstały cztery filmy, które ukazują wymienione zjawiska. Filmy będą pokazywane młodzieży podczas specjalnych zajęć prowadzonych w szkołach w całej Polsce. Pokazom będzie towarzyszyć spotkanie z ekspertami UKE, którzy doradzą jak chronić się przed cyberprzemocą.
Filmy dostępne są na kanale UKE w serwisie YouTube.
W Polsat News Marcin Cichy prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej powiedział, że kampania powstała, bo poprzednie miały bardzo pozytywny feedback od szkół, nauczycieli, psychologów i rodziców. - Ta informacja zwrotna brzmiała: "nie rozumiemy, co się dzieje w internecie". I to już nie chodzi o to, ile dziecko spędza tam czasu, tylko co ono robi i jaki jest wpływ na jego rozwój społeczny - dodał.
Prezes UKE zwrócił uwagę, że patostreaming jest rozpoznawany przez ok. 15 proc. rodziców. - Ponad 50 proc. rodziców - według naszych badań - przyznaje się, że właściwie w ogóle nie kontroluje z punktu widzenia kontentu, co dzieci robią w sieci - powiedział.
WIDEO: Prezes UKE o kampanii "Klikam z głową #keepCTRL"
Akcje edukacyjne UKE
UKE prowadzi trzy akcje edukacyjne skierowane do dzieci oraz seniorów.
Jedną z nich jest "Klikam z głową", którą do tej pory objęte były dzieci w wieku 6-12 lat. Podczas zajęć dzieci dowiadują się, jak bezpiecznie poruszać się w sieci i korzystać z urządzeń telekomunikacyjnych. Uczą się jak radzić sobie z agresją, chronić dane oraz uniknąć wysokich rachunków. Dotychczas zorganizowaliśmy 1,4 tys. spotkań, w których uczestniczyło 130 tys. dzieci.
ZOBACZ: 250 tys. filmów na stronie internetowej dla pedofilów. Aresztowano 300 osób
W ramach akcji edukacyjnej "Koduj z UKE", dzieci uczą się podstaw programowania natomiast seniorzy poprzez akcję "Wiem, co podpisuję", dowiadują się, jak chronić się przed praktykami nieuczciwych przedstawicieli handlowych reprezentujących operatorów.
W ramach tych akcji UKE przeszkoliło już odpowiednio 10 tys. i 25 tys. osób.
Czytaj więcej