Drogie drogi. Budowa kilometra trasy szybkiego ruchu ma kosztować więcej
Resort infrastruktury zamierza zwiększyć wartość i zakres Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK), realizowanego w latach 2014-25. Planuje zainwestować w sumie 142,2 mld zł. Kilometr nowych dróg szybkiego ruchu będzie kosztował średnio 42 mln zł, czyli drożej niż dotychczas.
Jak podał "Puls Biznesu", ministerstwo zamierza dopłacić więcej do dokończenia dziewięciu zerwanych niedawno kontraktów na autostrady i drogi ekspresowe. Planuje także wykonanie trasy S12 Lublin-Dorohusk oraz rozpoczęcie budowy odcinków drogi S8 Wrocław (Magnice)-Kłodzko i S5 na Sobótka-Bolków. Ostatnia będzie gotowa za 8-9 lat, czyli już po zakończeniu bieżącego programu.
Resort infrastruktury nie podał, ile kilometrów dróg zostanie zbudowanych w okresie realizacji PBDK. Zdaniem "Pulsu Biznesu" można jednak oszacować, że będzie to ponad 3,32 tys. km autostrad, dróg ekspresowych oraz obwodnic.
Ceny w bieżących kontraktach są niższe
"Jeśli oferty wykonawców odzwierciedlą finansowe przewidywania urzędników, za kilometr szybkiej trasy trzeba będzie zapłacić około 42 mln zł. Sporo" - ocenił dziennik.
Obecnie ceny w bieżących kontraktach są znacznie niższe, niż można oszacować na podstawie wartości z PBDK.
- Średnia cena za jeden kilometr dla autostrad i dróg ekspresowych wynosi prawie 36,25 mln zł brutto - oszacował cytowany w "PB" Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Czytaj więcej
Komentarze