Neckermann Polska niewypłacalne. "Turyści są wyrzucani z hoteli, zatrzymywani"

Polska

Neckermann Polska złożył w urzędzie marszałkowskim województwa mazowieckiego oświadczenie o niewypłacalności. Marszałek uruchamia gwarancję ubezpieczeniową. Jak wynika z informacji przekazanych przez biuro, obecnie poza granicami kraju przebywa ok. 3600 turystów. - Najgorsza sytuacja jest w Turcji, Tunezji i na Majorce - przekazała Izabela Stelmańska z Urzędu Marszałkowskiego.

"Z ogromną przykrością informuję, że w dniu dzisiejszym działając w zgodnie z przepisami polskiego prawa, a w szczególności z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych w związku z niewypłacalnością Neckermann Polska Biuro Podroży sp. z o.o. ("Spółka", "Neckermann Polska") złożyłem stosowny wniosek do Marszałka Województwa Mazowieckiego o uruchomienie gwarancji ubezpieczeniowych wystawionych przez AWP P&C S.A. Oddział w Polsce (Allianz Partners) z siedzibą w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 50 B w celu pokrycia roszczeń klientów Neckermann Polska oraz w celu sprowadzenia do kraju wszystkich klientów Neckermann Polska pozostających obecnie zagranicą" - przekazało biuro podróży w oświadczeniu prezesa zarządu Macieja Nykiela.

 

Biuro poinformował przy tym, że w najbliższych dniach Zarząd Spółki złoży do Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy wniosek o ogłoszenie upadłości Neckermann Polska. "Działanie to jest podyktowane koniecznością wynikającą z przepisów art 21 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe" - napisano w komunikacie.

 

W środę spółka Neckermann Polska zapowiedziała także, że zawiesza wszelką działalność operacyjną związaną ze sprzedażą w Polsce produktów turystycznych.

 

Spółka zamieściła także dane kontaktowe dla swoich klientów. Dla osób przebywających zagranicą uruchomiona została 24-godzinna infolinia pod numerem +48 22 522 29 00, a dla osób, które dokonały pełnej płatności lub przedpłaty za wyjazd - infolinia pod numerem + 48 22 563 11 00 (godz. 8-16) oraz adres mailowy nm.odwolanie@allianz.com.

 

"Samorząd przejmie nad nimi opiekę"

 

Wicemarszałek woj. mazowieckiego Wiesław Raboszuk powiedział na briefingu prasowym, że samorząd województwa "przejmuje opiekę nad klientami Neckermann Polska".

 

- Będziemy starali się zapewnić im ewentualne dokończenie pobytu, albo bezpieczny powrót do kraju. Jak dodał, z informacji od prezesa Neckermanna wynika, że za granicą jest 3600 turystów, głównie w basenie Morza Śródziemnego.

 

Jak podkreślił, Neckermann przekazał już informacje o turystach i zaoferował daleko idącą współpracę. - Z czego jak widać się wywiązuje - ocenił Raboszuk. Wicemarszałek podkreślił, że samorząd będzie wykonywał swoje zobowiązania i ma odpowiednie gwarancje firmy ubezpieczeniowej.

 

"Hotelarze będą próbowali odzyskać pieniądze"

 

Izabela Stelmańska, z-ca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim powiedziała, że najgorsza sytuacja polskich turystów jest w Tunezji, Turcji i na Majorce. - Są wyrzucani z hoteli, zatrzymywani - dodała.

 

Wskazała, że przedsiębiorcy będą próbowali odzyskać swoje środki. - Będą próbowali odzyskać pieniądze - podkreśliła. I dodała: "możemy opłacić koszty pobytu tych turystów od teraz do końca pobytu. Ale nie jesteśmy w stanie i nie możemy regulować płatności zaległych z gwarancji ubezpieczeniowej".

 

Dodała, że z doświadczenia wynika, że w momencie kiedy przedsiębiorcy poza granicami kraju dowiedzą się o ogłoszeniu niewypłacalności Neckermann Polska. - Ta sytuacja będzie bardzo dynamiczna poza granicami kraju - podkreśliła.

 

Stelmańska zwróciła się z apelem, by wszystkie rodziny, osoby przebywające poza granicami, które potrzebują pomocy kontaktowały się Urzędem Marszałkowskim za pośrednictwem strony internetowej www.mazovia.pl czy całodobowym call-center, który został udostępniony przez ubezpieczyciela Allianz Polska.

 

14 tys. wycieczek na zimę

 

Poinformowała także, że Neckermann Polska sprzedał już 14 tys. wycieczek na sezon zimowy. Wyjazdy te się nie odbędą.

 

Stelamńska podkreśliła, że poszkodowani turyści mogą zgłaszać się do urzędu marszałkowskiego po pieniądze. - Od lipca prawo polskie się zmieniło, zostaliśmy dostosowani do dyrektywy unijnej. Zmiana polega na tym, że środki z gwarancji ubezpieczeniowej mogą być przeznaczone w pierwszej kolejności na powrót turystów do kraju, na utrzymanie turystów na miejscu, opłacenie i dokończenie ich pobytu, jak również te środki, które nie zostaną wykorzystane, pokrywane są z gwarancji. Do tego akurat, jeżeli mówimy o Neckermannie będą dwie gwarancje uruchamiane, dlatego, że ci, którzy podpisywali umowy w 2018 roku, chronieni są gwarancją, która obowiązywała w 2018, osoby które podpisywały umowy w 2019, tam jest nowa gwarancja wystawiona, która obowiązywała od 1 stycznia 2019 - poinformowała.

 

Pierwsza gwarancja jest wystawiona na 30 mln zł, druga na 25 mln zł. - Do tego, jeżeli będzie brakowało środków na tych gwarancjach ubezpieczeniowych, mamy turystyczny fundusz gwarancyjny jako drugi filar zabezpieczenia i zostanie on wtedy uruchomiony, jeśli zabraknie środków na gwarancjach ubezpieczeniowych - oświadczyła.

 

Jak mówiła, zgłaszają się do nich "obywatele Polscy, którzy wykupili wycieczki w Neckermann niemieckim". - Niestety my w tej sytuacji nie jesteśmy w stanie im pomóc - zaznaczyła.

 

  

 

"Konsulowie informują turystów, negocjują na miejscu"

 

- W sytuacji, kiedy turyści nie mają przedłużonych noclegów i są usuwani z hoteli, konsulowie informują turystów o przysługujących im prawach, negocjują na miejscu - powiedział wiceminister spraw zagranicznych Szymon Szynkowski vel Sęk na konferencji prasowej. Dodał, że jeśli wczasowicze poniosą koszty na miejscu, są informowani, jak domagać się zwrotu pieniędzy w kraju.

 

Wiceminister podkreślił, że turyści mogą liczyć na gwarancje ubezpieczającej Neckermann Polska, firmy Allianz; jest także gwarancja mazowieckiego urzędu marszałkowskiego – gdyby gwarancja ubezpieczyciela była niewystarczająca, ale - jak zaznaczył – "ona jest bardzo duża".

 

Szynkowski vel Sęk przypomniał, że "w sytuacjach absolutnie nadzwyczajnych", kiedy turyści nie mają środków na opłacenie noclegu i nie mogą liczyć na transfer pieniędzy od bliskich, konsul może udzielić nieoprocentowanej pożyczki.

 

Jak poinformował, sygnały o problemach napływają głównie z Hiszpanii, Dominikany, Tunezji i Turcji, chociaż - zauważył - klienci Neckermann Polska przebywają także w innych krajach, to nie ze wszystkich docierają zgłoszenia o kłopotach. Problemy - dodał - są związane "przede wszystkim z brakiem informacji". - Nasze służby w pełni kontrolują sytuację i udzielają wsparcia - zapewnił wiceminister.

 

"Tylko Polska nie dostarczyła gwarancji ubezpieczyciela"

 

Jednym z poszkodowanych przez biuro podróży jest pan Łukasz Gojke, który porozmawiał z Polsat News. Mężczyzna wykupił wycieczkę do hiszpańskiego Alicante w biurze Neckermann Niemcy. - Na szczęście przelot kupowaliśmy we własnym zakresie - dodał.

 

  

 

Pan Dawid Martynowski przebywa natomiast na wakacjach w Turcji. Jak powiedział Polsat News, wraz z innymi turystami poszedł do managera hotelu ws. wyjaśnienia sytuacji związanej z niewypłacalnością biura Neckermann Polska.

 

- Manager hotelu pokazał nam, że każdy kraj, Belgia, Holandia, Niemcy dostarczyli gwarancje ubezpieczyciela do hotelu i ich turyści są bezpieczni. Natomiast jedynym krajem, który nie przesłał gwarancji do hotelu jest Polska. Największe pretensje mamy do Neckermana, bo nadal nie mamy z nimi żadnego kontaktu. Od wczoraj nikt nie oddzwonił - dodał.

 

  

 

25 mln zł gwarancji ubezpieczeniowej 

 

"W związku z ogłoszoną w dniu 25.09.2019 roku niewypłacalnością Neckermann Polska Sp. z o.o., Marszałek Województwa Mazowieckiego uruchomił procedurę wynikającą z gwarancji ubezpieczeniowej organizatora turystyki udzielonej przez Allianz Partners (AWP P&C S.A. Oddział w Polsce). Gwarancja opiewa na kwotę 25 mln zł" - poinformowało Allianz Partners.

 

Jak powiedział Piotr Ruszowski, dyrektor pionu Sprzedaży i Marketingu w Allianz Partners, część kwoty zostanie przyznana Marszałkowi Województwa Mazowieckiego na pomoc klientom, którzy wyjechali na wakacje z Neckermann i zostały one przerwane. Druga część przypadnie klientom, których wyjazd został odwołany. Zostanie im przyznany zwrot kosztów.

 

"Jako ubezpieczyciel deklarujemy pełną współpracę z Marszałkiem Województwa Mazowieckiego oraz z podległymi mu urzędnikami. Wywiążemy się ze wszystkich zobowiązań wynikających z udzielonej przez nas gwarancji ubezpieczeniowej" - podało Allianz Partners.

 

"Stabilna kondycja finansowa"

 

Najstarsza na świecie firma turystyczna Thomas Cook ogłosiła w poniedziałek upadłość wszystkich spółek wchodzących w skład grupy, w tym linii lotniczych Thomas Cook Airlines, pozostawiając bez pomocy setki tysięcy klientów na całym świecie. Ocenia się, że wycieczki turystyczne i pobyty wypoczynkowe wykupiło u Thomasa Cooka ponad 600 tys. osób na całym świecie. Rozpoczęto akcję sprowadzania ich do kraju.

 

Jak oświadczył dyrektor generalny firmy Peter Fankhauser biuro zostało poddane przymusowej likwidacji. Wydano już zarządzenie powołania likwidatora firmy.

 

W środę ogłoszono, że niemiecka filia zbankrutowanego biura złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości, a austriacki oddział zapowiedział, że jeszcze tego samego dnia zrobi to samo. Łącznie za granicą przebywa obecnie ok. 145 tys. klientów obu tych spółek.

 

Spółka Thomas Cook jest właścicielem Neckermann Polska. "Mając na uwadze dobro klientów" biuro podróży Neckermann Polska odwołuje wszystkie środowe wyloty i na 48 godzin wstrzymuje przyjmowanie wszystkich rezerwacji - wynika z wtorkowego oświadczenie Prezesa Zarządu Macieja Nykiela.

 

Dzień wcześniej Nykiel zapewniał jednak, że pomimo upadłości swojego właściciela, "Polscy klienci, zarówno ci, którzy przebywają za granicą, jak i ci, którzy jeszcze nie wyjechali na wakacje, będą realizowali wyjazdy wakacyjne zgodnie z planem".

 

Podkreślono wówczas, że polska spółka znajduje się "w stabilnej kondycji finansowej i realizuje na bieżąco wszystkie swoje zobowiązania, wszystkie bieżące rachunki i faktury są zapłacone".

zdr/ml/ polsatnews.pl, PAP

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze