Poseł PiS proponuje wprowadzenie odblaskowych znaków drogowych. Są obowiązkowe od niemal 16 lat
Poseł Artur Szałabawka skierował do ministra infrastruktury interpelację, pytając, czy z uwagi na wysoki udział pieszych w wypadkach drogowych nie powinny zostać wprowadzone regulacje, dzięki którym wszystkie znaki byłyby odblaskowe. "Dla zapewnienia widoczności do wykonania lic znaków należy stosować materiały odblaskowe" - przeczytał poseł w odpowiedzi. Przepisy takie wprowadzono już w 2003 r.
"Bezpieczeństwo pieszych, oprócz ich własnego zachowania, zależy przede wszystkim od jakości oznakowania przejść dla pieszych. Jednak nie wszystkie przejścia dla pieszych są oświetlone, a namalowane oznakowanie poziome podlega ścieraniu z biegiem czasu. Zdaniem ekspertów elementy odblaskowe siedmiokrotnie zwiększają szansę, że kierowca zauważy obiekt oznakowany w ten sposób" - zwraca uwagę Szałabawka w interpelacji z 15 lipca 2019 r.
Zdaniem posła, kluczowe jest zastosowanie takich materiałów na części informacyjnej znaków: D-6 – "przejście dla pieszych", D-6A – "przejazd dla rowerów" oraz D-6B – "przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów", czyli wykonanie ich w technologii odblaskowej – znak błyszczący światłem odbijanym od swojej powierzchni.
"Z uwagi na znaczną liczbę wypadków z udziałem pieszych, czy zostaną wprowadzone przepisy nakładające na zarządców dróg obowiązek oznakowania ww. znaków w opisanej formie?" - zapytał ministra infrastruktury Szałabawka.
Przepisy z lipca 2003 r.
"Obowiązujące warunki techniczne dla znaków drogowych określają przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach" - brzmi odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafała Webera.
Jak wskazał, zgodnie z tym rozporządzeniem "dla zapewnienia widoczności znaku z odległości pozwalającej kierującemu pojazdem jego spostrzeżenie, odczytanie i prawidłową reakcję, do wykonania lic znaków należy stosować materiały odblaskowe".
"W przypadku znaków D-6, D-6a, D-6b na drogach wszystkich klas obowiązuje stosowanie folii odblaskowych typu 2. Ponadto należy podkreślić, że dopuszcza się wykonywanie lic znaków D-6, D-6a i D-6b na tle folii pryzmatycznej odblaskowo-fluorescencyjnej żółto-zielonej lub pomarańczowej" - napisał Weber.
Wskazano również, że brak jest uzasadnienia do wprowadzenia dodatkowych regulacji w tym zakresie.
Czytaj więcej
Komentarze