"To wyjątkowa rocznica", "nie byliśmy rozczarowani". Komentarze polityków na 15-lecie Polski w UE

Polska
"To wyjątkowa rocznica", "nie byliśmy rozczarowani". Komentarze polityków na 15-lecie Polski w UE
Flickr/MPD01605/CC BY-SA 2.0

Przewodniczący Rady Europejskiej Donald Tusk w środę, w dniu 15. rocznicy wejścia Polski do Unii Europejskiej, oświadczył, że gdy wkraczaliśmy do Wspólnoty, była ona dla nas symbolem wolności, dobrobytu i bezpieczeństwa. Nigdy nie byliśmy rozczarowani - dodał. Z kolei marszałek Sejmu Marek Kuchciński napisał, że 15 lat temu Polska "wróciła tam, gdzie od wieków było jej miejsce".

"15-lecie w UE to rocznica wyjątkowa. 1.05.2004 r. staliśmy się częścią zjednoczonej Europy - wróciliśmy tam, gdzie od wieków było nasze miejsce. Kilkaset lat tradycji demokracji i parlamentaryzmu to wielkie dziedzictwo" - napisał na swoim Twitterze Kuchciński i dodał: "Silna Polska w silnej Unii. Na kolejne dziesięciolecia!".

 

 

Marszałek Senatu ocenił natomiast na Twitterze, że 30 lat po transformacji i 15 lat po wstąpieniu do UE "każdy z nas, Polaków, może bezsprzecznie powiedzieć, że nie zmarnowaliśmy ani dnia by stać się lepszym, bardziej dostatnim i dumnym Narodem!. Dobra robota Polacy!".

 

"Unia była symbolem wolności i wysokich standardów"

 

"Dziś świętujemy 15-lecie rozszerzenia UE. Dla nas w tamtych dniach Unia naprawdę była symbolem wolności, wysokich standardów, dobrobytu, nowoczesności i bezpieczeństwa. Nigdy nie byliśmy rozczarowani" - napisał na Twitterze szef Rady Europejskiej Donald Tusk.

 

 

Jednocześnie Tusk opublikował nagranie wideo, w którym podkreślił, że "dla Polski, jak i dla innych państw regionu, perspektywa wstąpienia do UE oznaczała rzeczywiste zakończenie drugiej wojny światowej". "Wówczas nikt nawet nie myślał o korzyściach finansowych, które pojawią się wraz z członkostwem w UE; (...) to było »być albo nie być« dla środkowej i wschodniej Europy, (...) w kontekście podstawowego bezpieczeństwa i stabilności" - mówił w filmie szef Rady Europejskiej.

 

"Pyknęło nam 15 lat"

 

Do przypadającej w środę rocznicy wstąpienia Polski do Unii odniosły się także na Twitterze ministerstwa - spraw zagranicznych oraz cyfryzacji.

 

"Europa to miejsce, gdzie żyjemy, rozwijamy się, pracujemy, zakładamy rodziny. To miejsce, które daje nam wiele możliwości i które współtworzymy. To nasze miejsce" - czytamy we wpisie polskiego MSZ.

 

 

Z kolei resort cyfryzacji napisał: "Pyknęło nam 15 lat w Unii. Jest radość! Dzięki dotacjom i pracy polskich ekspertów realizujemy dobre projekty. Wśród nich Ogólnopolska Sieć Edukacyjna".

 

15 lat temu, 1 maja 2004 r. Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. Było to największe w historii rozszerzenie UE.

 

Kampania wizerunkowa PFN dla dziewięciu krajów

 

Z okazji 15-lecia członkostwa Polski w Unii Europejskiej 1 maja ruszyła międzynarodowa kampania wizerunkowa Polskiej Fundacji Narodowej w mediach społecznościowych. Kampania skierowana jest do obywateli dziewięciu krajów, z którymi Polska wstąpiła do UE.

 

"Kampania skierowana jest do obywateli krajów członkowskich Unii Europejskiej, z którymi Polska 15 lat temu wyruszyła we wspólną podróż budowania europejskiej wspólnoty" - poinformowała Polska Fundacja Narodowa (PFN) w opublikowanym w środę komunikacie. Odbiorcami spotów są Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Malta, Słowacja, Słowenia, Węgry i Cypr.

 

 

PFN podkreśliła, że kampania jest formą  uczczenia przez Polskę 15-letniego wkładu w rozwój europejskiej rodziny. "Ale też przypomina o wartościach, jakie stały się podstawą dla uczestnictwa w ogromnym i ważnym projekcie, jakim jest Unia Europejska, a więc przede wszystkim o wzajemnym szacunku, symbolicznie ujętym przez dzieci będące bohaterami spotów". - Próbujemy się wszyscy razem dogadywać, bawić się i nikogo nie odstawiać na bok - mówi jedna z dziewczynek w spocie.

 

"Wspólne lata pozwoliły się nam lepiej poznać"

 

Polska Fundacja Narodowa chce w ten sposób podziękować wszystkim dziewięciu krajom za 15 wspólnych lat razem w Unii Europejskiej. "Kampania jest formą reakcji na jedną z najważniejszych dat w historii Polski i krajów, do których kieruje spoty. Jest to też jasna deklaracja tożsama z wolą Polaków, że jesteśmy zakorzenieni w Europie i chcemy nieustająco we wspólnocie europejskiej trwać" - czytamy w komunikacie.

 

Spoty - jak zaznaczono - zostały przygotowane w profesjonalnym studio z udziałem dzieci z Polski. Formuła każdego z nich to kilka prostych pytań i "szczere, często zabawne i zaskakujące odpowiedzi najmłodszych". Do każdego z państw skierowany jest oddzielny spot, w którym dzieci wypowiadają się o poszczególnych krajach. "To pokazanie, że te wspólne lata pozwoliły nam się lepiej poznać, że dużo o sobie wiemy. To także ukłon w ich stronę i forma świętowania" - napisano.

 

"1 maja 2004 roku był jednym z najważniejszych dni w historii nie tylko naszego kraju, ale także i 9 innych państw, z którymi wspólnie weszliśmy do Unii Europejskiej. Jest to doskonała okazja, aby opowiedzieć o tej ważnej dacie w naszej wspólnej historii. Poprzez udział dzieci w spocie chcieliśmy zagwarantować jego lekkość, naturalność oraz pozytywny odbiór w każdym z krajów" - mówi cytowany w komunikacie wiceprezes Polskiej Fundacji Narodowej Robert Lubański.

 

Kampania potrwa trzy dni; spoty ukazały się na kanałach społecznościowych Polskiej Fundacji Narodowej.

bas/ PAP

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze