Prosty język i tłumaczenie zamiast straszenia poprawiły ściągalność podatków

Polska
Prosty język i tłumaczenie zamiast straszenia poprawiły ściągalność podatków
Pixabay/Public Domain

Dzięki zastosowaniu prostego języka i zaprzestaniu straszenia procedurą egzekucyjną, US w Zielonej Górze znacząco poprawił ściągalność podatków. To jeden z przykładów na pozytywne efekty uproszczenia języka administracji.

- Rozpoczynamy walkę z niezrozumiałą korespondencją w postępowaniach administracyjnych - zapowiedział we wtorek dyrektor generalny Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju Robert Bartold. Zaznaczył, że uproszenie pism, które wychodzą z sądów i urzędów to proces rozłożony 5-6 lata.

 

Jak zaznaczył, w administracji państwowej działa już ponad 100 tzw. liderów, którzy pracują nad uproszczeniem formatów wezwań, decyzji czy uzasadnień. - Tendencja jest taka, by odchodzić od długich zdań, zwiększyć czcionkę i unikać pouczeń - tłumaczył Bartold.

 

Z kolei dyrektor Krajowej Szkoły Administracji Publicznej Wojciech Federczyk, podkreślił, że w różnych kursach i szkoleniach powadzonych przez KSAP uczestniczyło już ok. 500 urzędników, którzy - dzięki współpracy z językoznawcami - otrzymali wskazówki jak czytelnie dla odbiorcy stosować prawne formułki.

 

Odciążenie wymiaru sprawiedliwości

 

Federczyk podał przykład II Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze, który wprowadzając nowy format wezwań do zapłaty podatków znacząco poprawił ściągalności zaległych płatności.

 

- Okazuje się, że wezwania napisane prostym językiem, z wyjaśnieniem jakie są konsekwencje niezapłacenia podatku, przyniosło znacznie lepsze efekty niż tradycyjne wezwania z szeregiem pouczeń, straszeniem wszczęciem procedury egzekucyjnej - wytłumaczył Federczyk.

 

Mówił też, że uproszczenie języka korespondencji w postępowaniach administracyjnych powinno wpłynąć na odciążenie wymiaru sprawiedliwości, "ponieważ tysiące spraw w sądach administracyjnych zostało wszczętych z powodu niezrozumienia przez odbiorcę decyzji administracyjnej".

 

Dyrektor Bartold zapowiedział, że MIiR będzie starało się wspomóc wszystkie instytucjom, które muszą prowadzić postępowania administracyjne.

 

Zaznaczył, że uproszczenie ma służyć, usprawnieniu pracy administracji i jakości obsługi klientów. Dodał, że we wtorek do grona sygnatariuszy inicjatywy "Prosto i kropka", dołączyła Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych.

dk/ PAP

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze