ABW weszła do współautora reportażu o urodzinach Hitlera. "Zarzuty o propagowanie nazizmu"

Polska
ABW weszła do współautora reportażu o urodzinach Hitlera. "Zarzuty o propagowanie nazizmu"
Polsat News

Funkcjonariusze Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego weszli do domu operatora Piotra Wacowskiego z wezwaniem do prokuratury. Mężczyzna pracował przy reportażu, w którym pokazano m.in. obchody 128. rocznicy urodzin Adolfa Hitlera.

"W piątek 23 listopada 2018 roku ABW wkroczyła do domu naszego operatora Piotra Wacowskiego, wręczając mu pismo z wezwaniem do Prokuratury. W piśmie zawarte są zarzuty o propagowanie nazizmu (z art. 256 par. 1 kodeksu karnego) w związku z realizacją reportażu wcieleniowego na temat polskich neonazistów" - napisano w oświadczeniu TVN.

 

Tort w kolorach flagi Trzeciej Rzeszy, spalona swastyka

 

Piotr Wacowski wraz z Bertoldem Kittelem i Anną Sobolewską jest współautorem reportażu "Superwizjera" "Polscy neonaziści". Reportaż wyemitowany został 20 stycznia 2018 r. Materiał pokazywał m.in. obchody 128. rocznicy urodzin Adolfa Hitlera zorganizowane w lesie pod Wodzisławiem Śląskim przez polskich ekstremistów. Materiał pokazywał m.in. rozwieszone na drzewach czerwone flagi ze swastykami i "ołtarzyk" ku czci Hitlera z jego czarno-białą podobizną oraz wielką drewnianą swastyką nasączoną podpałką do grilla, która po zmroku zostaje podpalona. Widać było też uczestników spotkania przebranych w mundury Wehrmachtu, wznoszenie toastów "za Adolfa Hitlera i naszą ojczyznę, ukochaną Polskę" oraz częstowanie tortem w kolorach flagi Trzeciej Rzeszy.

 

Stacja w oświadczeniu podkreśliła, że "autorzy reportażu postępowali zgodnie ze wszystkimi standardami dziennikarstwa śledczego".

 

ABW nie komentuje

 

Ponadto telewizja poinformowała, że w piątek został złożony pozew "przeciwko tym, którzy insynuowali w ostatnim czasie, że materiał był inscenizowany". Na początku listopada portal wPolityce.pl napisał o kulisach śledztwa nt. materiału "Superwizjera". Z zeznań organizatora "urodzin" Mateusza S., do których dotarł portal, wynika, że cała impreza została zamówiona przez tajemniczych mężczyzn i była maskaradą, za którą zapłacono jej organizatorowi 20 tys. zł. Zleceniodawcy mieli mieć jednak jeden warunek, by na urodziny zaprosić Annę Sokołowską - według portalu to w rzeczywistości dziennikarka "Superwizjera" i współautorka reportażu Anna Sobolewska. Podobne zarzuty sformułował też tygodnik "Sieci".

 

Złożenie pozwu przeciwko portalowi wPolityce.pl i tygodnikowi "Sieci" za publikacje o reportażu "Polscy neonaziści" TVN zapowiedziało 14 listopada. "Oskarżenia te są całkowicie niezgodne z prawdą, co wykaże postępowanie przed sądem. Publikacja tej fałszywej informacji jest zniesławiająca i narusza prawa osobiste dziennikarzy oraz prawa TVN, dlatego do sądu zostanie wniesiony odpowiedni pozew" - podkreślono wtedy.

 

ABW nie skomentowało działań wobec operatora Piotra Wacowskiego.

luq/ PAP

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze