UOKiK zobowiązał Lidla do akcji edukacyjnej. Efekt nieudanej promocji ze zwrotem towaru

Biznes
UOKiK zobowiązał Lidla do akcji edukacyjnej. Efekt nieudanej promocji ze zwrotem towaru
Mateusz Giełczyński/Wikimedia Commons/CC BY 2.0

UOKiK zobowiązał sp. Lidl Polska do uruchomienia platformy edukacyjnej dla konsumentów oraz szkoleń dla rzeczników. To efekt postępowania Urzędu w związku z kampanią marketingową, która mogła naruszać interesy konsumentów. Jesienią 2016 r. klienci mogli oddać towar do sklepu, także "częściowo spożyty, bądź zużyty" i odzyskać pieniądze. Sieć uznała, że "promocję wykorzystano wbrew jej celom".

Decyzja prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczy kampanii marketingowej przeprowadzonej przez sieć dyskontów jesienią 2016 roku. Zgodnie z zasadami promocji, klienci Lidla mogli w terminie 30 dni od zakupu zwrócić towar w dowolnym sklepie tej sieci. Oddając produkty, konsumenci musieli pokazać paragon oraz opakowanie towaru, przy czym zawartość mogła być częściowo zużyta.

 

Akcja z założenia miała "zagwarantować klientom satysfakcję z zakupionych w sklepach marek własnych". Okazało się, że wiele osób robiło zakupy za setki złotych, oddawało niemal puste opakowania i domagało się zwrotu pieniędzy. Niektórzy internauci zwracali uwagę, że sklepy wyglądają jak "sortownie śmieci". Lidl "zaskoczony przypadkami wykorzystywania promocji wbrew jej celom" zakończył akcję.

 

Szkolenia w internecie dla klientów

 

Jak podał Urząd, sieć dyskontów zakończyła akcję promocyjną nagle po niespełna dwóch tygodniach, mimo że regulamin przewidywał, że musi to zrobić z tygodniowym wyprzedzeniem, podając informacje na swojej stronie internetowej. UOKiK uznał, że działanie spółki mogło stanowić praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.

 

Według Urzędu, spółka zadeklarowała, że polubownie rozwiąże sprawę i zobowiązała się m.in. do przeprowadzenia akcji edukacyjnej dla klientów oraz szkoleń dla rzeczników konsumentów. UOKiK przyjął warunki zobowiązania.

 

W związku z tym Lidl Polska na www.portaledu.lidl.pl przygotował program edukacyjny dla swoich klientów. Jego celem jest przekazanie praktycznej wiedzy z zakresu praw konsumenckich. Część szkoleniowa, przygotowana została w formie platformy e-learningowej pod nadzorem Federacji Konsumentów. Obejmuje takie tematy jak m.in.: reklamacja, pozasądowe rozpatrywanie sporów, bezpłatna pomoc konsumencka oraz roszczenia wobec przedsiębiorców stosujących nieuczciwe praktyki rynkowe. Akcja edukacyjna trwa od 12 listopada do 3 grudnia.

 

Szkolenia dla rzeczników konsumentów

 

UOKiK zobowiązał także spółkę Lidl Polska do przeprowadzenia ośmiu jednodniowych szkoleń dla rzeczników konsumentów oraz Inspekcji Handlowej. Wśród tematów znalazły się m.in.: reklama agresywna czy sprzedaż konsumencka (rękojmia za wady, gwarancja). Warsztaty odbyły się na przełomie września i października w ośmiu miastach: Białymstoku, Gdańsku, Bydgoszczy, Kielcach, Krakowie, Poznaniu, Warszawie i we Wrocławiu. Były prowadzone przez pracowników Federacji Konsumentów oraz wybranych ekspertów specjalizujących się w tematyce konsumenckiej.

 

WIDEO - Zbyt chory by iść do więzienia, więc… może bezkarnie okradać klientów 

 

 

WIDEO - Pożar Lidla w Radomsku. Ogień gasiło 12 zastępów straży

 

mta/ PAP, polsatnews.pl

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze