UOKiK zobowiązał Lidla do akcji edukacyjnej. Efekt nieudanej promocji ze zwrotem towaru
UOKiK zobowiązał sp. Lidl Polska do uruchomienia platformy edukacyjnej dla konsumentów oraz szkoleń dla rzeczników. To efekt postępowania Urzędu w związku z kampanią marketingową, która mogła naruszać interesy konsumentów. Jesienią 2016 r. klienci mogli oddać towar do sklepu, także "częściowo spożyty, bądź zużyty" i odzyskać pieniądze. Sieć uznała, że "promocję wykorzystano wbrew jej celom".
Decyzja prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczy kampanii marketingowej przeprowadzonej przez sieć dyskontów jesienią 2016 roku. Zgodnie z zasadami promocji, klienci Lidla mogli w terminie 30 dni od zakupu zwrócić towar w dowolnym sklepie tej sieci. Oddając produkty, konsumenci musieli pokazać paragon oraz opakowanie towaru, przy czym zawartość mogła być częściowo zużyta.
Akcja z założenia miała "zagwarantować klientom satysfakcję z zakupionych w sklepach marek własnych". Okazało się, że wiele osób robiło zakupy za setki złotych, oddawało niemal puste opakowania i domagało się zwrotu pieniędzy. Niektórzy internauci zwracali uwagę, że sklepy wyglądają jak "sortownie śmieci". Lidl "zaskoczony przypadkami wykorzystywania promocji wbrew jej celom" zakończył akcję.
Szkolenia w internecie dla klientów
Jak podał Urząd, sieć dyskontów zakończyła akcję promocyjną nagle po niespełna dwóch tygodniach, mimo że regulamin przewidywał, że musi to zrobić z tygodniowym wyprzedzeniem, podając informacje na swojej stronie internetowej. UOKiK uznał, że działanie spółki mogło stanowić praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.
Według Urzędu, spółka zadeklarowała, że polubownie rozwiąże sprawę i zobowiązała się m.in. do przeprowadzenia akcji edukacyjnej dla klientów oraz szkoleń dla rzeczników konsumentów. UOKiK przyjął warunki zobowiązania.
W związku z tym Lidl Polska na www.portaledu.lidl.pl przygotował program edukacyjny dla swoich klientów. Jego celem jest przekazanie praktycznej wiedzy z zakresu praw konsumenckich. Część szkoleniowa, przygotowana została w formie platformy e-learningowej pod nadzorem Federacji Konsumentów. Obejmuje takie tematy jak m.in.: reklamacja, pozasądowe rozpatrywanie sporów, bezpłatna pomoc konsumencka oraz roszczenia wobec przedsiębiorców stosujących nieuczciwe praktyki rynkowe. Akcja edukacyjna trwa od 12 listopada do 3 grudnia.
Szkolenia dla rzeczników konsumentów
UOKiK zobowiązał także spółkę Lidl Polska do przeprowadzenia ośmiu jednodniowych szkoleń dla rzeczników konsumentów oraz Inspekcji Handlowej. Wśród tematów znalazły się m.in.: reklama agresywna czy sprzedaż konsumencka (rękojmia za wady, gwarancja). Warsztaty odbyły się na przełomie września i października w ośmiu miastach: Białymstoku, Gdańsku, Bydgoszczy, Kielcach, Krakowie, Poznaniu, Warszawie i we Wrocławiu. Były prowadzone przez pracowników Federacji Konsumentów oraz wybranych ekspertów specjalizujących się w tematyce konsumenckiej.
WIDEO - Zbyt chory by iść do więzienia, więc… może bezkarnie okradać klientów
WIDEO - Pożar Lidla w Radomsku. Ogień gasiło 12 zastępów straży
Czytaj więcej