Jazda autostradą "na zderzaku" będzie karana. Resort infrastruktury przygotowuje nowe przepisy
![Jazda autostradą "na zderzaku" będzie karana. Resort infrastruktury przygotowuje nowe przepisy](https://ipla.pluscdn.pl/dituel/cp/wp/wppneuzczt3ebft48iyd1zp9it9m7559.jpg)
Wprowadzenie obowiązku zachowania bezpiecznego odstępu między pojazdami na drogach szybkiego ruchu planuje Ministerstwo Infrastruktury. Resort chce, aby nowe przepisy obowiązywały w 2019 r. - informuje brd24.pl. Na polskich autostradach dopuszczalna prędkość wynosi 140 km/h i jest najwyższą w UE, jednocześnie drogi w Polsce uznawane za najniebezpieczniejsze w Europie.
Zmiany, nad którymi pracuje resort, spowodowane są wzrostem liczby wypadków na autostradach, a przede wszystkim ich przyczynami. Z raportu Komendy Głównej Policji za 2017 rok wynika, że dwie główne przyczyny wypadków na autostradach to nadmierna prędkość i niezachowanie odległości między pojazdami.
Jazda z nadmierną prędkością w 2017 r. była przyczyną 165 wypadków, w których życie straciło 16 osób, a rannymi zostały 243 osoby. Przez jazdę zbyt blisko poprzedzającego samochodu w ubiegłym roku doszło do 112 wypadków, w których zginęło 11 osób, a 184 zostały ranne.
Coraz więcej wypadków na autostradach
Liczba wypadków najbardziej wzrosła na autostradzie A2. W 2016 r. na tej trasie doszło do 77 wypadków, w roku 2017 r. było ich już 120. W 2016 r. zginęło siedem osób, a 115 zostało rannych. Rok później życie straciło 18 osób, a rannych było 187.
Również niebezpiecznie było na autostradzie A1. W 2016 r. było na niej 105 wypadków, 13 zabitych i 152 rannych. Rok później doszło tam do 131 wypadków, w których zginęło 17 osób, a 187 zostało rannych.
Najniebezpieczniejszą autostradą od lat jest A4. W 2017 r. wydarzyło się na niej 206 wypadków, w których śmierć poniosły 33 osoby, a 290 zostało rannymi.
Na autostradach w 2017 r. doszło do większej liczby wypadków (w sumie 478) niż na drogach ekspresowych (357). Zginęło na nich w sumie 70 osób, o 20 więcej niż na drogach ekspresowych. Więcej było też rannych (697, na ekspresowych - 524).
Prędkość bez zmian
W nowym programie realizacyjnym na lata 2018-2019 Krajowej Rady BRD (działa przy resorcie infrastruktury) zaplanowano wprowadzenie do polskiego prawa obowiązku zachowania odpowiednich odstępów między pojazdami. Resort zamierza najpierw przeanalizować warunki i zasady implementacji takiego przepisu w polskim prawie. I w 2019 r. przedstawi propozycje zmian legislacyjnych.
W planach nie ma zapisów dotyczących obniżania limitów prędkości - o jej obniżenie do 120 km/h apelował niedawno w Sejmie szef Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC).
Według corocznego raportu ETSC Polska należy do niechlubnego grona krajów, w których dochodzi do największej liczby wypadków śmiertelnych w Europie. Na milion mieszkańców w ciągu roku na naszych drogach ginie aż 79 osób. To ponad trzykrotnie więcej niż w najbezpieczniejszych krajach Europy.
Niebezpieczniej niż w Polsce jest tylko na Litwie, gdzie na milion mieszkańców śmierć w wypadkach ponosi 80 osób, w Serbii (86 ofiar), w Rumunii (97) i w Bułgarii (99).
brd24pl, polsatnews.pl