Warszawa zwolni. Miasto pokazuje planowane strefy Tempo 30

Moto

Warszawski ratusz opublikował raport o planowanych strefach ograniczenia prędkości do 30 km/h. Miasto poinformowało też o konsultacjach społecznych i wskazuje gdzie w przyszłości trzeba będzie zwolnić oraz gdzie obowiązujące przepisy nie zostaną zmienione. Według władz stolicy nowe rozwiązania to m.in. "zachętą do korzystania z komunikacji miejskiej czy roweru".

Warszawa zwolni. Miasto pokazuje planowane strefy Tempo 30
Miasto Stołeczne Warszawa
Warszawa. Zdjęcie ilustracyjne
Zobacz więcej

Miasto zaznacza, że na warszawskich ulicach już funkcjonuje "wiele elementów wpływających na uspokojenie i bezpieczeństwo ruchu". Są to np. progi zwalniające, specjalne skrzyżowania z wyniesioną powierzchnią, strefy zamieszkania i rejon tzw. Tempo 30.

Władze Warszawy: Ograniczenie prędkości do 30 km/h zmniejsza liczbę wypadków

Ratusz zaznacza, że aktualnie 10 procent dróg w mieście stanowią ulice, gdzie można poruszać się z prędkością mniejszą niż 50 km/h. Za priorytet stawia bezpieczeństwo pieszych i chce "uporządkować prędkości" na drogach lokalnych oraz osiedlowych.

 

ZOBACZ: Warszawa. Poważny wypadek na ulicy Puławskiej. Na miejscu lądował helikopter

 

"Zmniejszenie prędkości do 30 km/h wyraźnie zmniejsza liczbę wypadków - w tym także tych śmiertelnych. Wynika to również ze skutecznego ograniczania przekraczania dopuszczalnej prędkości poprzez egzekwowanie przepisów. W strefach Tempo 30 zwiększa się również płynność ruchu drogowego, co jest zachętą do korzystania z innych from transportu, takich jak komunikacja miejska czy rower" - przekazał Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.

 

Ratusz informuje też o wyniku konsultacji społecznych. Rozmowy z mieszkańcami trwały od 14 października do 30 listopada 2022 roku. Uwagi warszawiaków zostały uwzględnione na dostępnej w internecie mapie stref Tempo 30. Znajdziemy tam informacje np. o uspokojeniu ruchu w ciągu tzw. obwodnicy Gocławia, ulic Nałęczowskiej i Radzymińskiej.

 

Mapa dostępna jest też w innej wersji.

Strefa Tempo 30 nie na wszystkich ulicach

Miasto zaznacza, że strefa Tempo 30 nie pojawi się na ulicach Kasprowicza, Pawińskiego czy Sokratesa. Według włodarzy, tam "przekroje, funkcja i odseparowanie ruchu pieszego od jezdni pozwalają na prowadzenie ruchu z prędkością 50 km/h".

 

W przypadku ostatniej z wymienionych ulic głośna była sprawa wypadku z 2019 roku, kiedy kierowca bmw, poruszając się z prędkością – według biegłych - ponad 100 km/h, uderzył w pieszego na pasach. 33-letni mężczyzna zginął na miejscu. Po tej tragedii Sokratesa została przebudowana.

 

ZOBACZ: Warszawa. Wypadek pługosolarki. Kierowca miał 1,5 promila alkoholu

 

To niejedyne planowane zmiany dla kierowców w stolicy. Miasto zamierza utworzyć na jej terenie Strefę Czystego Transportu, do której nie mogłyby wjechać auta o silnikach starszego typu, zwłaszcza dieslowych. Zamiar wyznaczenia takiego obszaru to zarówno chęć ratusza, który chce ograniczyć zanieczyszczenie powietrza w mieście, jak i wypełnienie rządowych wytycznych.

 

Widziałeś coś ważnego? Przyślij zdjęcie, film lub napisz, co się stało. Skorzystaj z naszej Wrzutni

jk/wka / polsatnews.pl
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie